Internationale award voor storytelling
Bex* won samen met KPN een European Excellence Award voor een verandertraject. We leerden de top-50 managers van KPN hoe ze de nieuwe strategie als een inspirerend verhaal konden vertellen aan hun teams. Met succes.
Change the script!
Hoe krijg je een cijfermatige en planmatige strategie in de hoofden, harten en handen van alle medewerkers? Eenvoudigweg door managers uit te dagen de nieuwe strategie als een spannend verhaal te gaan vertellen.
In samenspraak met de Raad van Bestuur van KPN ontwikkelde Bex* een training storytelling voor de top-50 managers van de Consumentendivisie. Hierin gaven we steeds acht deelnemers handvatten om de abstracte strategie te vertalen in een persoonlijk verhaal waarin een specifiek aspect uit de strategie werd uitvergroot. De deelnemers werkten aan de inhoud van het verhaal, waarbij ze ook leerden de juiste vorm te kiezen en zich persoonlijk te verbinden met de strategie. Wat ontstond, was een groep van vijftig leiders, met evenzoveel krachtige verhalen, die met elkaar de strategie tot leven wekten.
De verhalen vormden de inspiratie voor afdelingspresentaties en kick-offs van nieuwe projecten. Ze waren een terugkerend onderdeel in de maandelijkse Consumentencafés. Daar vertelden steeds vier managers aan de hand van een tot de verbeelding sprekend voorbeeld op eigen wijze over de strategie. Het palet aan verhalen maakte dat de visie steeds op een nieuwe manier relevant werd gemaakt. Met de verhalen werd de belevingswereld van de medewerkers letterlijk vergroot.
De resultaten van het traject zijn opmerkelijk, zowel in termen van herkenning en erkenning van de strategie als in termen van medewerkerbetrokkenheid. Het project was daarmee het eerste sprekende voorbeeld van de duurzame effecten van storytelling als visie- en strategieverspreidende interventie. Met deze case won Bex* in 2010 een European Excellence Award in de categorie Change Communication.