Ertoe doen voor huurders
Mitros is met ruim 28.000 woningen de grootste woningcorporatie in Utrecht en Nieuwegein. Ze heeft een duidelijke ambitie: de best denkbare volkshuisvesting bieden aan haar huurders en hun verwachtingen overtreffen.
Storytelling maakt de motivatie van medewerkers heel tastbaarOm krachtig betekenis te geven aan deze stip op de horizon bedacht Mitros om storytelling in te zetten in dit proces van betekenisgeving. Bex* ontwikkelde een aanpak waardoor Mitros zoveel mogelijk medewerkers kon betrekken bij de totstandkoming van haar overkoepelende verhaal. Een verhaal dat op de eerste plaats duidelijk maakt wat de intrinsieke motivatie is van medewerkers en wat hen bindt. Maar vooral ook een verhaal dat medewerkers inspireert om zelf verhalen te gaan delen. Persoonlijke verhalen over hoe zij bijdragen aan wat de samenleving van Mitros vraagt: een dak regelen boven het hoofd van mensen die daarbij een steuntje in de rug kunnen gebruiken.
In die opzet slaagden we samen met Mitros heel goed. Na een eerste schrijfsessie met het voltallige management volgden vijf schrijfsessies met medewerkers kriskras door de organisatie. Ook hielden we twee schrijfsessies met huurders. Dat leverde waardevolle input op voor het schrijven van het Mitros-verhaal. We verzamelden eveneens tientallen mooie anekdotes. Authentieke verhalen over ‘ertoe doen voor huurders’, zoals de titel van het verhaal luidt. Zo weten Mitros-medewerkers dat ze zich hebben te houden aan heldere regels en procedures, maar ze voelen de vrijheid om soms een uitzondering te maken als de situatie van een huurder daarom vraagt. Bijvoorbeeld als het tuinpad van een 92-jarige mevrouw moet worden opgehoogd, zodat ze met haar scootmobiel makkelijk bij de voordeur kan komen.
Tijdens de ontwikkeling van het verhaal startte Mitros al met de verankering van het gedachtegoed achter het verhaal en een groot aantal anekdotes uit de schrijfsessies. Ze deelde deze persoonlijke verhalen onder meer via de eigen Facebook-pagina en op het intranet.
Ook gedurende de jaarlijkse medewerkersbijeenkomst ‘Expeditie Mitros’ was er ruim aandacht voor het organisatieverhaal. Alle medewerkers luisterden naar de anekdotes van twaalf collega’s. Daarna kregen ze de kans hun eigen Mitros-verhaal op te schrijven. Het resultaat? Een dikke stapel nieuwe anekdotes.
Storytelling leeft dus duidelijk binnen Mitros. En dat is mooi. Niet eens zozeer omdat de organisatie daarmee betekenis geeft aan haar ambitie, maar vooral omdat het de motivatie van medewerkers heel tastbaar maakt. Het eind van het storytellingtraject is nog lang niet in zicht. Sterker nog: dit is pas het begin.