Contact +31 (0)40 294 52 52 Crisisondersteuning (24/7) +31 (0)88 505 90 01 English
Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
 

(A-)sociaal campagne voeren

Leestijd 2 minuten | De race om het Witte Huis is beslist. Na een maandenlange race tussen kandidaten Joe Biden en Donald Trump mag Joe Biden zichzelf volgend jaar de nieuwe president van Amerika noemen. Er zijn interessante lessen voor campagnevoerders.

Geloofwaardigheid valt of staat bij doen wat je belooft, omdat je hierin gelooft

Voor beide kandidaten zag de campagneperiode er anders uit dan bij voorgaande verkiezingen. De campagne rally’s, arena’s met tienduizenden bezoekers en de  marathonbezoeken waren zo goed als verleden tijd. Zelfs het stemmen was anders. Het merendeel van de bevolking besloot om thuis te blijven en per post te stemmen. De pandemie heeft de verkiezingen in zijn greep.

Online campagne voeren is belangrijker dan ooit. In de strijd om de winst profileren zowel Trump als Biden zichzelf online en brengen hun doelen, belangen en visie over aan de kiezers. De een pakt dit subtieler aan dan de ander. 

Donald Trump heeft een campagne van 2 miljoen dollar opgezet en het alleenrecht afgekocht om te adverteren op de YouTube homepage. Iedere Amerikaan die op 3 november 2020 de homepagina van YouTube bezocht, ziet de Trump campagne. 

Online manipulatie

Of je nou binnen de doelgroep valt of niet, de visie van Trump krijg je te zien. Door het afkopen van het alleenrecht krijgen de democraten geen kans om hun boodschap die dag via Youtube te delen. In mijn ogen is het een oneerlijke strijd en voelt dit als een vorm van online manipulatie. Het is een voorbeeld hoe met véél geld een boodschap wordt opgedrongen in plaats van gedragen door de doelgroep. Asociaal campagne voeren.

Heel anders zijn de Amerikaanse influencers die hun volgers oproepen om te gaan stemmen, zoals Bella Hadid, Ellen DeGeneres en Oprah Winfrey. Beroemdheden met een groot aantal volgers. Ze zetten hun eigen kanalen massaal in en creëren wekenlange zichtbaarheid. Ze bespreken problemen waar je als stemmer tegenaan kan lopen. Met succes. 

Record aantal stemmers

In 2020 stemden een record aantal Amerikanen. Prachtige voorbeelden van wat ‘ambassadeurs’ met de juiste boodschap kunnen betekenen.  

Het gaat om de boodschap die je verkondigt, over welk platform je kiest en met welke intensiteit je campagne voert. Een campagne, moet inhoudelijk kloppen, het moet een eerlijk en authentiek beeld geven. Geloofwaardigheid valt of staat bij doen wat je belooft, omdat je hierin gelooft.

Bij Bex*communicatie geloven wij in eerlijke en authentieke (social media) campagnes die bewustwording en zichtbaarheid creëren. Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust contact op.

Meer weten?

Bel me gerust op
+31 (0)40 294 52 52
+31 (0)6 12 10 92 96

Deel via
Facebook Twitter Linkedin

Bex*communicatie
Piuslaan 70a
5614 CM Eindhoven
Routebeschrijving
+31 (0)40 294 52 52

Home
Over ons
Marktkennis
Nieuws
Bereikbaarheid
Offerte aanvragen
Nieuws ontvangen
English summary

Acute ondersteuning bij crisissituaties (24/7)
+31 (0)88 505 90 01

Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
Privacyverklaring

info@bexcommunicatie.nl

Home
Over ons
Marktkennis
Nieuws
Bereikbaarheid
Offerte aanvragen
Nieuws ontvangen
English summary

Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
Privacyverklaring

Webdesign & webdevelopment door Keistoer