Door de ogen van visueel beperkt Nederland
In Nederland zijn ongeveer 300.000 mensen blind of slechtziend.
Deze mensen krijgen te maken met vooroordelen over hun leven met een visuele beperking. Om bewustwording te creëren en te laten zien hoe het écht is om te leven met een visuele beperking, ontwikkelde Bex*communicatie de campagne ‘Door de ogen van’.
Vraag
Ontwikkel een bewustwordingscampagne die inzicht geeft in wat iemand met een visuele beperking wel kan.
Strategie
In deze voornamelijk online campagne laten verschillende mensen met een visuele beperking zien dat het mogelijk is om te studeren, werken, sporten en voor het gezin te zorgen met een visuele beperking.
Zo traint Maaike momenteel als slalom skiër voor de Paralympische spelen. De video’s en verhalen geven de toeschouwer een kijkje in het leven van iemand met een visuele beperking. Daarnaast vertellen de hoofdrolspelers over de vooroordelen waar zij mee te maken hebben gehad. Op de website www.doordeogenvan.org kun je je onderdompelen in de wereld van mensen met een visuele beperking.
Resultaten
- We plaatsten vier slechtziende ambassadeurs op een landelijk podium.
- 940.917 unieke gebruikers genereerde 26.221 klikken, 10.973 reacties (likes of emoji's), 282 reacties en gedeelde berichten en 41.238 websitebezoekers.
- We hebben het bewustzijn bij het ziende publiek vergroot.
- Het Bartiméus Fonds werd overspoeld door reacties van mensen met een visuele beperking. Ze voelden zich begrepen, gezien en bekrachtigd door de campagne.
- We wonnen een European Excellence Award voor Benelux campagne van het jaar.