Twee unieke scholen twee unieke profileringen
Twee speciale scholen met hetzelfde vraagstuk: ‘Hoe positioneren we onze school in een tijd van grote transities in het onderwijs en hoe zorgen we voor een stabiel leerlingenaantal?’ In het voorjaar van 2017 ging Bex*communicatie aan de slag met dit vraagstuk. Wat ontstond, was een overkoepelend proces met twee unieke uitkomsten.
Bex*communicatie ontwikkelde voor het Antoon Schellenscollege en Pleinschool Helder twee verschillende positioneringen. Basis hiervoor waren de vele gesprekken en schrijfsessies met directie en medewerkers zelf. Hieruit bleek o.a. dat beide scholen toe waren aan een kleine naamsverandering en bijpassende tagline. Die werden mede tijdens de sessie bedacht.
Antoon Schellenscollege werd: ’t Antoon, veelzijdig onderwijs. De naam benadrukt het persoonlijke karakter van de school en de tagline sluit aan bij de huisstijl met diverse vijfhoeken als symbool voor veelzijdigheid en variatie.Pleinschool Helder werd kortweg Helder HAVO/VWO. De toevoeging van de schooltypen geeft meer helderheid over het schooltype.
Op basis van de nieuwe positioneringen hebben we stevig doorgepakt. In co-creatie met de scholen hebben we twee compleet nieuwe huisstijlen ontwikkeld en middelen – waaronder websites - ontwikkeld. Het werden twee heel andere huisstijlen; ’t Antoon en Helder zijn ook twee heel andere scholen. Daar waar ’t Antoon zich richt op een brede, veelkleurige groep vmbo-kinderen die bij de overgang van basisschool naar het voortgezet onderwijs een extra steuntje in de rug nodig hebben, richt Helder zich op kinderen met autisme. Voor Helder is gekozen voor een zeer rustige en strakke vormgeving. Zo hebben we doelbewust gekeken naar de leerlingen en dáár de huisstijl op afgestemd.
’t Antoon en Helder hebben allebei een uniek en indrukwekkend verhaal. Het zijn verhalen van scholen en leraren die zich vol overgave inzetten voor kwetsbare kinderen. Samen met leerlingen, ouders en docenten hebben we die verhalen verwoord. Dat was soms heel emotioneel. Samen hebben we de verhalen ook verbeeld in huisstijl, middelen en reputatie. Zo hebben we samen het verschil gemaakt.