Contact +31 (0)40 294 52 52 Crisisondersteuning (24/7) +31 (0)88 505 90 01 English
Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
 

Communicatief leiderschap

Succesvolle organisaties hebben communicatieve leiders. In 2016 kregen we de vraag om een speler in de chemische industrie te helpen bij het verbeteren van de interne communicatie. Welke middelen kunnen we inzetten om onze koers effectiever te communiceren en de trots van onze medewerkers te vergroten?

Samen met communicatie én met het directieteam onderzochten we waar ‘de pijn’ zat en bouwden we aan een nieuwe aanpak. We kozen de insteek om beter en meer te verbinden. Verbinden binnen het directieteam en verbinden met medewerkers.

Inzicht in jezelf en in het team als basis voor onderlinge verbinding

Cruciale vragen die de directieleden zichzelf stelden: wat is mijn kracht, wat is mijn valkuil, hoe communiceer ik, waar kan ik dat anders doen? Onder leiding van onze team- en leiderschapscoach Maud volgden de leden een aantal stappen, waaronder het afnemen van een Insights Discovery vragenlijst en op basis daarvan een feedback- en coachgesprek.  Ieder lid kreeg zo diepgaand inzicht in zichzelf en het voorkeursgedrag met betrekking tot de eigen communicatie;  zowel communicatie naar directiecollega’s als naar de medewerkers. Hierna gingen ze samen aan de slag met een teamworkshop  op basis van Insights, drijfveren en vertrouwen. In een veilige en open sfeer kregen de teamleden kregen meer inzicht in elkaars voorkeursstijlen en gaven elkaar feedback. Daarnaast was er aandacht voor de patronen binnen het team, en welk effect die hebben op de organisatie. Cruciale punten om stappen te maken in de vertaling van de strategie en de communicatie daarvan. Het resultaat? Een versterkte onderlinge verbinding en een sterkere basis voor de communicatie onderling en met de medewerkers.

Meer in gesprek over strategie

Hoe laat je de strategie nu echt landen bij medewerkers? Hoe zorg je dat iedere medewerker zijn aandeel ziet? Hoe zorg je ervoor dat men trots kan zijn op wat het bedrijf doet en bereikt? Met deze doelen voor ogen stelden we een mix van acties en momenten voor.  Eén keer per jaar organiseert het bedrijf nu een strategiemarkt van en voor medewerkers; daar praten collega’s over strategie en hun aandeel daarin. Ook boden we alle lijnmanagers een creatieve werkvorm aan om ongeveer drie keer per jaar een gesprek over de strategie te voeren: wat houdt het in voor ons als team, wat houdt het in voor mij als teamlid? Hoe past dit in het groter geheel, wat werkt goed, wat kan beter? Bovendien is er nu  een maandelijkse strategiecolumn. Tot slot haalt een razende reporter bijzondere verhalen van medewerkers op in strategievlogs. Deze mix van momenten zorgt stap voor stap voor een groter begrip van de strategie onder de medewerkers.

Geïnspireerd door onze aanpak? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Meer weten?

Bel me gerust op
+31 (0)40 294 52 52
+31 (0)6 10 49 75 61

Deel via
Facebook Twitter Linkedin

Bex*communicatie
Piuslaan 70a
5614 CM Eindhoven
Routebeschrijving
+31 (0)40 294 52 52

Home
Over ons
Marktkennis
Nieuws
Bereikbaarheid
Offerte aanvragen
Nieuws ontvangen
English summary

Acute ondersteuning bij crisissituaties (24/7)
+31 (0)88 505 90 01

Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
Privacyverklaring

info@bexcommunicatie.nl

Home
Over ons
Marktkennis
Nieuws
Bereikbaarheid
Offerte aanvragen
Nieuws ontvangen
English summary

Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
Privacyverklaring

Webdesign & webdevelopment door Keistoer