Contact +31 (0)40 294 52 52 Crisisondersteuning (24/7) +31 (0)88 505 90 01 English
Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
 

Gezond en fit bij Philips

Gezond en fit bij Philips

Een goede combinatie van fun en inhoud zijn een succesfactor

Philips wil de wereld gezonder en duurzamer maken door innovatie. Daarbij wil zij de beste werkplek bieden voor haar medewerkers. Ze vindt het belangrijk dat haar medewerkers zich gezond voelen en met plezier naar hun werk gaan. Philips stimuleert dit met het Fit Forward programma. Deze week is een onderdeel van het programma, de Fit Forward Health Portal gelanceerd. Bex*communicatie schreef de overall communicatiestrategie, adviseerde over de inhoud van het Fit Forward Programma en verzorgde de introductie van de Fit Forward Health Checks. En Bex*communicatie adviseerde over het proces rondom de totstandkoming van de Fit Forward Health Portal,de inhoud en opzet van het online platform en de introductiecampagne hiervan.

Achtergrond

Het Fit Forward programma bestaat uit vier onderdelen. Zo kunnen medewerkers een driejaarlijkse Health Check ondergaan, in de Health Guide meer lezen over het gezondheidsbeleid en voor extra begeleiding advies krijgen van Company Care. Een laatste onderdeel is de Fit Forward Health Portal, waarmee Philips haar medewerkers de kans biedt om te werken aan hun gezondheid. Op de Health Portal kunnen medewerkers meer lezen over aspecten als werkstress en testen maken om meer inzicht te krijgen in hun eigen gezondheid en vitaliteit.

Vraag

Bex*communicatie adviseerde rondom de identiteit en het kernverhaal achter het hele programma en ontwikkelde aanvullende methodiek en middelen voor het introduceren van de Health Check. De Fit Forward Health Portal moest nog volledig gebouwd worden. Het idee om duizenden Philips medewerkers via een gezondheidsplein te informeren, leren en te overtuigen is mooi, maar er komen veel vragen bij kijken. Hoe zorg je ervoor dat de kwaliteit van de informatie goed is? Dat je boodschap goed overkomt? En hoe zorg je ervoor dat duizenden Philips medewerkers in Nederland over het programma worden geïnformeerd en overtuigd raken om meer met hun gezondheid bezig te zijn? Samen met Philips, kennisleveranciers, verzekeraars en websiteontwerpers gingen we de uitdaging en het proces aan.

Bij het opzetten van de Health Portal waren diverse partijen betrokken met allen een eigen expertise en inbreng. De een op het vlak van medische informatie, de ander op het vlak van ICT, weer een ander op het vlak van communicatie. Via projectoverleggen hielden de partijen elkaar op de hoogte van de stand van zaken. Omdat communicatie een kritische succesfactor in het project was, had Bex*communicatie een belangrijke inbreng in de projectoverleggen. Wij begonnen met het opstellen van een kernverhaal. Kort gezegd was dit: Philips wil haar medewerkers helpen om gezond en vitaal te blijven. Met dit in ons achterhoofd schreven we een communicatiestrategie waarin de kaders van alle onderdelen, doelen, doelgroepen en communicatiestrategie werden geschetst. Een van de belangrijkste aspecten was om de doelgroep zo precies mogelijk te definiëren. Voor wie wordt de Health Portal gemaakt? Hoeveel kennis hebben ze al van gezondheid? Wat zou interessant voor ze kunnen zijn? In welke stijl bieden we het aan? Over al deze vragen is goed nagedacht. Na deze fase waarin we veel analyseerden en het plan opstelden, konden we beginnen met de Health Portal. Met de verschillende partijen werkten we samen om een inhoudelijk goed en aantrekkelijke website te bouwen.

De inhoud van de Health Portal wordt geverifieerd door betrouwbare medische kennisleveranciers. Wij hebben gekeken welke informatie van belang is en hoe we hier structuur in aan konden brengen. Er is strategisch nagedacht over de wijze waarop we de informatie konden aanbieden. Een goede combinatie van inhoud en een 'fun factor' om de aantrekkelijkheid voor gebruikers te verhogen, bleek belangrijk. We ontwikkelden een template voor de vormgeving en een drager voor de communicatie die hierbij aansloten. We analyseerden de resultaten van gebruiksvriendelijkheidstesten om deze door te vertalen naar aanpassingen van het platform. Medewerkers delen gezondheidsinformatie op de website, daarom speelde het waarborgen van de privacy en dus het zorgvuldig omgaan met deze informatie een grote rol. Om medewerkers te informeren over de Health Checks en de Health Portal hebben we animatiefilms gemaakt. Deze animatiefilms worden afgespeeld op de p-cast bij Philips in verschillende locaties. Via diverse communicatiekanalen, zoals flyers, posters en banners, intranet verwijzen we naar de Health Portal.

Resultaat

Het resultaat van de maandenlange samenwerking is een gezondheidsportaal waar alle Philips medewerkers informatie, tests en tips kunnen vinden over verschillende aspecten van gezondheid.We mogen blij zijn met het resultaat. Het past in de visie en stijl van Philips en de komende tijd zullen duizenden medewerkers hier kennis kunnen opdoen en hopelijk een gezondere leefstijl aangaan. De ontvangst van de Health Portal is positief, het gebruik ervan op de langere termijn is onderwerp van nog te verrichten onderzoek. Verder zullen er regelmatige korte communicatiecampagnes worden ingezet om de portal onder de aandacht van gebruikers te houden. Het belangrijkste is dat de Fit Forward Health Portal goed is ingebed in de totale (interne) communicatie bij Philips rondom het onderwerp gezondheid en levensstijl. -

Deel via
Facebook Twitter Linkedin

Bex*communicatie
Piuslaan 70a
5614 CM Eindhoven
Routebeschrijving
+31 (0)40 294 52 52

Home
Over ons
Marktkennis
Nieuws
Bereikbaarheid
Offerte aanvragen
Nieuws ontvangen
English summary

Acute ondersteuning bij crisissituaties (24/7)
+31 (0)88 505 90 01

Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
Privacyverklaring

info@bexcommunicatie.nl

Home
Over ons
Marktkennis
Nieuws
Bereikbaarheid
Offerte aanvragen
Nieuws ontvangen
English summary

Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
Privacyverklaring

Webdesign & webdevelopment door Keistoer