Duurzame inzetbaarheid eenvoudig en relevant gebracht.
DSM heeft een vooruitstrevende visie op het gebied van duurzame inzetbaarheid.
Toch hebben DSM-medewerkers hiervan vaak nog een ‘verkeerd beeld’. Zo verwarren ze het onderwerp vaak met mobiliteit of denken ze nog te vaak dat duurzame inzetbaarheid alleen voor oudere medewerkers geldt.
Vraag
Hoe stimuleren we DSM-medewerkers om productief, gemotiveerd en gezond te blijven?
Strategie
We ontwikkelden een campagne om medewerkers bewust te maken dat ze meer zijn dan alleen een medewerker bij DSM. Iedereen heeft verschillende ambities, hobby’s en doelen.
Als DSM-medewerker krijg je de ruimte om deze verschillende kanten te ontwikkelen. Met deze campagne markeerden we een omslag doordat we de voor DSM bekende informationele manier van communiceren loslieten. Acht medewerkers werden ambassadeur en vertelden allemaal hun eigen persoonlijke verhaal over ‘ruimte krijgen’. We ontwikkelden een multimediale campagne die de vooruitstrevende visie van DSM Nederland wist over te brengen in enkele woorden en beelden.
Resultaten (tot nu toe)
- We vergrootten het bewustzijn over duurzame inzetbaarheid met 50%.
- Het aantal gespreksverzoeken van medewerkers nam toe met 20%.
- Het communicatieparadigma verschoof van informationeel naar emotioneel.
- Acht ambassadeurs vertelden hun persoonlijke verhaal.
- Het ziekteverzuimpercentage daalde en de productiviteit steeg.
- We wonnen een European Excellence Award voor interne communicatie.