Ernstige gevolgen patiënten
Een maatschap van specialisten in een ziekenhuis heeft ruzie die resulteert in een slechte samenwerking, met nadelige gevolgen voor de patiënten.
Het ziekenhuis informeert de Inspectie voor de Gezondheidszorg en laat een onafhankelijk onderzoek instellen. Het onderzoeksrapport lekt integraal naar een regionaal en landelijk dagblad en er ontstaat massale media-aandacht.
De rol van Bex*
Bex* adviseert over de in- en externe communicatie, verzorgt een mediatraining voor de voorzitter en tevens woordvoerder van de Raad van Bestuur. Verder worden alle in- en externe doelgroepen en stakeholders geïnformeerd. Voor artsen en medewerkers zijn er speciale bijeenkomsten en met patiënten wordt persoonlijk contact gelegd.
Ook vindt een onderzoek plaats naar het informatielek. Enerzijds om het lek op te sporen, anderzijds om een signaal af te geven. Na een nieuw onafhankelijk onderzoek wordt opnieuw in- en extern gecommuniceerd. Er wordt afscheid genomen van betrokken specialisten en er komt stelselmatige aandacht voor de cultuur om incidenten te melden.