3 Tips voor een communicatieve organisatie
Af en toe dagdroom ik over de communicatieve organisatie. Waarin managers de goede dingen doen. En medewerkers de dingen goed doen. In zo'n organisatie zijn nauwelijks communicatieprofessionals nodig.
Waar nu vaak communicatieprofessionals vraagstukken overnemen uit de organisatie, hebben de professionals in zo'n communicatieve organisatie een andere focus.
Tip 1 Maak anderen beter
Géén enkel filmpje, brochure of verhaal op papier kan tippen aan de effectiviteit van persoonlijk contact. In de communicatieve organisatie opereren managers en medewerkers die heel vaardig zijn op gebied van communicatie. Investeer dus steeds en consciëntieus in het versterken van persoonlijke communicatiekracht.
Daarvoor kies je dan de kritische momenten, de momenten van waarheid. Bijvoorbeeld als er een moeilijke boodschap moet worden gebracht, bijvoorbeeld over een vermindering van de service.
"Als onze managers deze boodschap niet goed kunnen vertellen, dan kunnen we de tent wel sluiten", verzucht de directeur.
Hij heeft een heilig geloof in de kwaliteiten van zijn medewerkers. Dat siert de man. Maar hij gaat voorbij aan het feit dat niemand graag lastige gesprekken voert. Het daadwerkelijk oefenen van enkele gesprekken en lastige situaties maakt dat managers met meer vertrouwen deze zaak zullen oppakken.
Tip 2 Deel leerervaringen
Te vaak weten communicatieprofessionals onvoldoende antwoord op de vraag wat goed werkt en wat niet. Vaak is dat de essentie van wat een opdrachtgever wil weten. Dan kunnen we wel zeggen dat communicatie ongelofelijk moeilijk is... dat is zo... maar dat is geen fijne propositie om een relatie op te bouwen. Deel dus leerervaringen ruimhartig, met zowel collega's als opdrachtgevers. Betteke van Rulers pleidooi voor scrum-plannen past goed hierin. Werkenderwijs ervaar je dan immers wat werkt en wat niet, en je past interventies aan met deze kennis. Je hoeft bij scrum geen wijsneus of expert te zijn, maar maakt van je kwetsbaarheid een kracht.
Tip 3 Vraag jezelf af: ben ik wel nodig?
"Ik vraag regelmatig aan mijn medewerkers wát ben je nu aan het doen?", zegt een gewaardeerd hoofd communicatie dat ik spreek. De vraag achter de vraag is: moet je dat wel doen? De rol van de adviseur verandert als je wilt adviseren op een wijze waarbij je jezelf overbodig maakt. Ik koester dat al heel lang als prima werkwijze. Opdrachtgevers zijn je dankbaar... en komen terug. Vaak ook na jaren.
Deze blog is een pleidooi voor dienstbare communicatieprofessionals. We helpen de communicatieve vaardigheden van anderen te vergroten. Dus je neemt een vraagstuk niet over, je maakt géén presentatie voor iemand, maar helpt daarbij. Je fungeert als geweten bij lastige vraagstukken. Als radar in lastige verandercommunicatie. Als verbinder om wederzijds begrip te vergroten. Of als tolk als afdelingen of mensen even langs elkaar heen praten. Wij laten anderen excelleren. Dat is tenminste mijn beroepsopvatting.