Nationale ombudsman signaleert dovenmansoren
Nationale ombudsman Reinier van Zutphen is een beroepsluisteraar. Als er ergens onvrede over overheidsoptreden opspeelt, is het zijn taak om goed te luisteren en aanbevelingen te doen. Vaker dan hem waarschijnlijk lief is, is de kern van zijn aanbevelingen: beter luisteren naar elkaar. Zullen we beginnen met beter naar hem te luisteren?
Minister: wat is uw visie op participatie en inspraak?Ik heb een Google Alert aanstaan met de zoekwoorden ‘luisteren’ en ‘burger’. Het heeft me een rijke verzameling krantenartikelen met luistercatastrofes en gemiste luisterkansen opgeleverd. De laatste aanwinst is een alert over een artikel in Het Nederlands Dagblad. Over de dovenmansoren van de overheid bij de plannen rond Lelystad Airport. What’s new, denk ik dan.
-
Nationale ombudsman Reinier van Zutphen
Hoe is het toch mogelijk dat we al jaren allemaal tegen elkaar zeggen dat we – en in het bijzonder de overheid – beter moeten luisteren? En dat er ogenschijnlijk geen moer verandert? Waarom is luisteren zo moeilijk?
Ik ben ervan overtuigd dat onze hardnekkige hardhorendheid heel veel, zo niet alles, te maken heeft met een gestructureerde en voortdurende aandacht voor luisteren. Die ontbreekt bijna overal. Terwijl het wel mogelijk is om die in een organisatiecultuur te integreren. Met LeanListening laten we dat zien.
Het gebrek aan luisteren bij Lelystad is gesignaleerd door de nationale ombudsman Reiner van Zutphen. Da’s niet de minste. Het is niet de eerste keer dat hij vraagtekens zet bij het luisterend vermogen van overheden. Echt effect heeft dat nog niet. Misschien moet Reiner van Zutphen niet alleen signaleren – vooral blijven doen – maar zeker ook doorpakken en eisen dat er concreet werk gemaakt wordt van een structurele en duurzame luistercultuur. Inspiratie kan hij vinden in onze whitepaper ‘LeanListening in essentie’. Wie volgt?
Bedankt!
Vul je e-mailadres in en ben de eerste die nieuws leest.
Bedankt!
is nu een van de eerste die onze laatste updates ontvangt!