Contact +31 (0)40 294 52 52 Acute ondersteuning bij crisissituaties (24/7) +31 (0)88 505 90 01 English
Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
 

Pensioencommunicatie voor DSM

Een nieuwe pensioenovereenkomst voor DSM Nederland. Bex*communicatie begeleid het communicatieproces.

Duidelijkeconsistente communicatie leidt tot bewustwording, begrip en acceptatie

Gesprekken tussen DSM Nederland en de vakorganisaties moeten leiden tot een nieuwe pensioenovereenkomst. Het streven? Komen tot een pensioenregeling waarmee DSM beloftes doet voor de toekomst waaraan ze zichzelf en alle betrokkenen kan houden. Een regeling die uitstekend is en blijft. Dat is een lastige opdracht. Ook voor communicatie. Bex*communicatie heeft het communicatieproces begeleid

Aanpak

Op basis van een heldere visie op pensioencommunicatie hebben wij communicatiedoelen per fase geformuleerd: werken aan bewustwording van het feit dat de huidige (economische en financiële) situatie noodzaakt tot een andere regeling, creëren van begrip voor het feit dat DSM een andere regeling moet afsluiten én bewerkstellingen van een rustige overgang naar een andere regeling. Elke fase van het proces kende verschillende subdoelen, stakeholders en interventies.

Interventies

Tijdens het proces hebben we gebruik gemaakt van de reguliere interne communicatiemiddelen, aangevuld met een apart gedeelte over pensioenen op intranet. Daarnaast waren er regelmatig bijeenkomsten voor managers en HR-adviseurs, toolkits die zij konden gebruiken voor werkoverleg, Questions & Answers, presentaties en twee films met informatie over de (toekomstige) pensioenregeling. - See more at: http://www.bexcommunicatie.nl/wat-we-doen/cases/pensioencommunicatie-voor-dsm-nederland#sthash.SMD9EvpH.dpuf

Kritische succesfactoren

Kritische succesfactoren waren een naadloze aansluiting van communicatie op het (onderhandelings)proces en de betrokkenheid van management en HR business partners. Een breed samengestelde werkgroep van managers en HR-adviseurs van diverse lokaties ondersteunde de communicatie regiegroep door het monitoren van signalen uit de organisatie en het geven van advies over interventies en tone of voice daarvan. Het sluitstuk bestond uit 40 bijeenkomsten op 14 locaties voor 7.000 medewerkers met een toelichting op de nieuwe regeling.

Resultaten

Het beste resultaat is het feit dat er een regeling is gesloten tussen DSM Nederland en de vakorganisaties. Duidelijke, consistente communicatie heeft tot bewustwording, begrip en acceptatie geleid. De feedback van medewerkers was erg positief. De communicatie scoorde cijfer 8,3 (op een schaal van 0 tot 10). De aanpak wordt intern gezien als een voorbeeld van hoe communicatie het verschil kan maken. Bex*communicatie behaalde met dit project een nominatie van de European Excellence Awards.

Meer weten?

Bel me gerust op
+31 (0)40 294 52 52
+31 (0)6 53 49 86 32

Deel via
Facebook Twitter Linkedin

Bex*communicatie
Piuslaan 70a
5614 CM Eindhoven
Routebeschrijving
+31 (0)40 294 52 52

Home
Over ons
Marktkennis
Nieuws
Bereikbaarheid
Offerte aanvragen
Nieuws ontvangen
English summary

Acute ondersteuning bij crisissituaties (24/7)
+31 (0)88 505 90 01

Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
Privacyverklaring

info@bexcommunicatie.nl

Home
Over ons
Marktkennis
Nieuws
Bereikbaarheid
Offerte aanvragen
Nieuws ontvangen
English summary

Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
Privacyverklaring

Webdesign & webdevelopment door Keistoer