Blogs

Lees hier de blogs van onze collega's met interessante tips, adviezen en inspiratie op gebied van communicatie.

Terug naar
Nieuws
Marc de Hond: Hartstochtelijk regisseur van zijn levensverhaal Ron van Berkel

Op woensdag 22 januari zat ik nog bij hem thuis aan de lange houten tafel in de woonkamer. Ik interviewde hem voor het magazine van de Personalised Healthcare Alliantie (PHC) over zijn leven met blaaskanker. “Ik weet niet of ik over een jaar nog leef. Toch heb ik liever die onzekerheid, dan de zekerheid dat ik over vijf jaar niet meer leef.”

Block afbeelding
Een idee is pas een goed idee als het steun krijgt Peter van den Besselaar

Spread the word. Een idee is pas een goed idee als het steun krijgt.

Block afbeelding
PR in coronatijd: oprecht of opportunistisch? Sanne de Wert

04-05-2020

Block afbeelding
5 presentatietips voor als je een webinar geeft Mina Shahabi

Presenteren voor publiek is spannend, presenteren voor publiek in een webinar misschien nog spannender. Het voelt namelijk niet natuurlijk om tegen een camera te praten. Niemand kijkt je in de ogen en je weet dus niet hoe het publiek, dat jou online ziet, reageert op je verhaal.

Block afbeelding
Block afbeelding
Zo ga je om met weerstand in crisistijd 1/2 20 mei 2020
Block afbeelding
“Anders werken vraagt nog iedere dag toelichting” Aandachtsgesprek #4
Het einde van het traditionele crisisplan Erwin van Dijkman

In een eerder blog nam ik je mee langs de redenen om een crisisplan te hebben. Hoe (on)zinnig een crisisplan is, merk je vanzelf als je de overwegingen die er aan voorafgaan meer centraal stelt. Cruciale bedrijfskeuzes, risico’s en kansen. Eindigt dit zonder crisisplan? We zullen zien.

Block afbeelding
Block afbeelding
Back to business Een paar weken geleden lanceerden wij het vierfasenmodel waarin de verschillen in communicatie in tijden van Corona zijn vastgelegd. Hoewel Corona nog lang een stempel zal drukken op onze samenleving, zien wij dat bedrijven en instellingen zich voorzichtig voorbereiden op een versoepeling van de maatregelen.
Product Recall: welke keuzes maak jij? Jhorna Erkens

Onder de indruk van een geweldig inspirerend event van Kennedy Van der Laan; het How to survive the future festival, waar ik met Recall Solutions (een samenwerking tussen Kennedy Van der Laan, Cunningham Lindsey en Bex*communicatie) een workshop mocht verzorgen.

Block afbeelding
Block afbeelding
Zo ga je om met emoties in crisistijd 2/2 21 mei 2020
Tuinieren met verborgen inzichten Marlon van den Besselaar

”Een tuin tekenen?”, vragen mensen mij vaak bedenkelijk als ik in een creatieve werksessie de techniek ‘tuintekenen’ uitleg. Vaak gevolgd door ”Ik kan helemaal niet tekenen” en ”Daar heb ik echt meer tijd voor nodig”.

Block afbeelding
Ambassadeur Wilco verlegt zijn grenzen Merel van de Meulengraaf

Ik stap de bus uit – fijne dag nog! – en steek de straat over. In koffiebar ‘Heilige Boontjes’ ontmoet ik politieman Wilco Berenschot. Hij is één van de mensen die ik spreek over ambassadeursprogramma’s.

Block afbeelding
Je verhaal onthouden: De Bassie methode. Serge van Rooij

“Hoe moet ik dat toch allemaal onthouden,” verzuchtte een van mijn opdrachtgevers onlangs. “Ik ben altijd bang dat ik iets vergeet.” Dat is voor mij het moment om clown Bassie erbij te halen.

Block afbeelding
De (on)zin van crisisplannen Erwin van Dijkman

Als je wel eens in een crisis situatie verzeild bent geraakt, heb jij toen gebruik gemaakt van een crisisplan in het strategische crisisteam?

Block afbeelding
Wat luisteren betekent voor de patiënt Mina Shahabi

De huisarts heeft 10 minuten voor een consult met een patiënt. Net genoeg om de klachten aan te horen en snel te beslissen wat te doen. De volgende patiënt zit al in de wachtkamer, dus echt luisteren naar het verhaal zit er niet in. En dat is precies waar het misgaat, want grote kans dat de patiënt weer terugkomt met klachten.

Block afbeelding
Trainer Online Media – realistisch media impact nabootsen Erwin van Dijkman

Voor het realistisch nabootsen van diverse online media is er een prima stuk gereedschap op de markt. De zogenaamde Trainer Online Media.

Block afbeelding
Versterk je vitaliteit: kom in beweging Marjan Jansen

Het was nog niet eerder zó duidelijk. Deze tijd vraagt om extra aandacht voor onze gezondheid. Economische onzekerheid, ‘social distance’ en thuiswerken in een vol huis kunnen zorgen voor spanningen op emotioneel, mentaal en fysiek gebied. Hoe ga je daar mee om?

Block afbeelding
Een nieuw begin in coronatijd Simone Mercx

Een nieuwe baan in tijden van corona? Dat is onbekend terrein.

Block afbeelding
In het zonnetje! Eveline ter Laak

Leiders, zet je medewerkers eens in het zonnetje!

Block afbeelding
Hoe maak jij bij crisis het verschil? Erwin van Dijkman

Tegenwoordig is de communicatieadviseur bij crisis vaak standaard aanwezig in het beleidsteam. Maar met die aanwezigheid begint het eigenlijk pas...

Block afbeelding
Versterk je vitaliteit: zorg voor ontspanning Marjan Jansen

Het was nog niet eerder zó duidelijk. Deze tijd vraagt om extra aandacht voor onze gezondheid. Economische onzekerheid, ‘social distance’ en thuiswerken in een vol huis kunnen zorgen voor spanningen op emotioneel, mentaal en fysiek gebied. Hoe ga je daar mee om?

Block afbeelding
Hoe houd je nieuwe generatie medewerkers betrokken? Eveline ter Laak

Betrokken medewerkers zijn gelukkiger en productiever. Hoe bereik je dat met nieuwe generatie medewerkers?

Block afbeelding
Block afbeelding
Over Nancy, Neelie en Angela Invloedrijke vrouwen hebben voor mij een voorbeeldfunctie. Allemaal op een andere manier. Op internationale vrouwendag wil ik een eerbetoon brengen aan drie van hen....
Aandacht gaat over het eerlijke gesprek Eveline ter Laak

Aandachtgesprek #2

Block afbeelding
Pijler van de Nederlandse economie Jhorna Erkens

De dienstverlening is één van de pijlers van de Nederlandse economie. Goed opgeleide professionals werken aan een sterke concurrentiepositie van ons land. Om te overleven, moet u als dienstverlener vertrouwen uitstralen en u op de juiste wijze profileren bij opdrachtgevers, toekomstige werknemers en andere stakeholders.

Block afbeelding
10 tips voor meer interactie met je publiek -8- Serge van Rooij

Een van de krachtigste methoden om een connectie te maken met je publiek, daar wil ik het deze keer met je over hebben. Ik vertel je nog niet wat het is. Ik ga eerst een ervaring met je delen. Maar na dit blog, weet jij hoe jij je gedachten in het hoofd van je publiek krijgt. Als een echte communicatie Jedi. Beloofd.

Block afbeelding
De paradox van authenticiteit Serge van Rooij

Natuurlijk zijn we allemaal individuen. Maar als we in een groep zijn (of we die mensen nu kennen of niet), denkt ons onderbewuste dat we weer in een stam/ tribe zitten. Ons instinct zoekt in zo'n situatie automatisch een leider. Iemand die ons naar een veilige plek loodst als er gevaar dreigt.

Block afbeelding
Iedereen is creatief! Marlon van den Besselaar

Als creatief krijg ik regelmatig de vraag wat creativiteit nu precies is? Of ik hoor: ‘Ik ben niet creatief hoor’. Iedereen is creatief of heeft creatief vermogen. Maar, net zoals elke andere eigenschap gaat creativiteit de een makkelijker af dan de ander. Dit neemt niet weg jouw creatief vermogen kunt ontwikkelen. Hoe? Dat leg ik je uit.

Block afbeelding
Benut kennis van patiënten beter Pauline Bloemsma

Patiënten zoeken zelf naar manieren om hun leven te verbeteren.

Block afbeelding
Ik wil de wereld begrijpen....

Nieuwsgierigheid naar de wereld is mijn drijfveer. Lees hier meer over mijn ambities, motivaties en competenties.

Block afbeelding
Wat je moet weten over social media gebruik Peter van den Besselaar

De jaarlijkse social mediagedrag monitor onderzoekt veranderingen in het gebruik van social media.

Block afbeelding
Block afbeelding
Jhorna Erkens: communicatie in tijden van Corona Ongeveer ieder uur verschijnen er nieuwe berichten en vooral ook vele geruchten over het Coronavirus. En met elk bericht komen er meer vragen van medewerkers en loopt de onzekerheid op. Mag ik nog naar een cursus? Kan die vergadering doorgaan? Ik werk thuis maar wat moet ik doen als ik mijn dagen niet gevuld krijg?
Rust raakt je publiek Rob Eijsermans

Bij het voorbereiden van een presentatie zitten veel mensen te stressen op de inhoud. Da's ook belangrijk, maar minstens zo belangrijk is dat je óók aandacht besteedt aan je stemgebruik. Durf rust in te bouwen. Het voorkomt dat je presentatie als een nachtkaars uitgaat.

Block afbeelding
Crisisexpert Noud Bex: spreek mensen aan op hun emoties
Van ideeënkiller tot resultaatkoning Marlon van den Besselaar

Het is herkenbaar. Je loopt binnen je organisatie aan tegen een probleem. Of je bent op zoek naar een naam, idee of haakje voor een nieuw project. Je zou hier graag met een aantal mensen constructief over nadenken. Maar, hoe zorg je er nu voor dat je ook echt tot een goed resultaat komt? Iets waarmee je mensen gaat verrassen en je draagvlak creëert

Block afbeelding
Podcasts steeds meer beluisterd Merel van de Meulengraaf

Nederland telt inmiddels meer dan vijf miljoen podcastluisteraars. Dat blijkt uit de Markteffect Podcastmonitor. De groei van 39% ten opzichte van begin dit jaar is te danken aan het stijgende aantal te beluisteren podcasts en ook dankzij de aandacht die media eraan besteden.

Block afbeelding
Ben toch niet zo bescheiden Peter van den Besselaar

Zorgorganisaties zijn te bescheiden. Allemaal. Medewerkers vertellen te weinig wat ze doen. Hoe trots ze zijn. De zorg laat kansen liggen.

Block afbeelding
Authenticiteit kost tijd Ron van Berkel

“Hoe ging het vertellen van je verhaal?” Die vraag stelde ik laatst aan een CEO van een grote onderneming. Ik had hem geholpen met het schrijven van zijn persoonlijke verhaal voor een meeting met het senior management.

Block afbeelding
Versterk je vitaliteit: voedsel verleidingen Marjan Jansen

Het was nog niet eerder zó duidelijk. Deze tijd vraagt om extra aandacht voor onze gezondheid. Economische onzekerheid, ‘social distance’ en thuiswerken in een vol huis kunnen zorgen voor spanningen op emotioneel, mentaal en fysiek gebied. Hoe ga je daar mee om?

Block afbeelding
Dromen over opzichtige haarstukjes Ron van Berkel

Voor zover ik weet, heb ik geen voorspellende gaven. Toch wist ik in augustus al dat Donald Trump zou worden verkozen tot president van de Verenigde Staten. En dat ligt aan niemand anders dan aan Jamie Johnson.

Block afbeelding