Wat is het desoxyribonucleïnezuur van jouw organisatie?
Kun jij op de kringverjaardag van tante Jo vertellen waarom je koos voor je werk en wat jouw organisatie zo uniek maakt? Zonder jargon en met herkenbare praktijkvoorbeelden? Als organisatie is het belangrijk je onderscheidend vermogen scherp op je netvlies te hebben. Om te weten wat je DNA is en hoe dit doorwerkt op je imago.
40% meer betrokkenheid
Desoxyribonucleïnezuur, oftewel DNA, onderscheidt ons als mensen het meest van elkaar. Het maakt ons uniek. Het zit in onze vezels en beschrijft wie we zijn en aan wie we verwant zijn. Ook als organisatie is het van onschatbare waarde om te weten wat je drijfveren zijn, wat je onderscheidt van je concurrenten en wat je medewerkers aan je verbindt. Medewerkers van een merk met een duidelijke missie zijn 40% meer betrokken bij de organisatie. Daarnaast is 70% meer tevreden over hun werk.
Maar hoe kom je tot deze missie, de drijfveren en het onderscheidend vermogen van jouw organisatie?
Brand essence-proces
Bij Bex*communicatie doen we dit volgens de drie stappen van het Brand essence-proces. Om te beginnen, kijken we naar wat er buiten de organisatie (bij concurrenten en doelgroepen), maar vooral erbinnen gebeurt. Wat de organisatie uniek maakt, zit namelijk net als je DNA van binnen. Tijdens verschillende sessies maken we stevige keuzes. Want er bestaat niet zoiets als een ‘beetje’ jezelf zijn. Als je herkenbaar wilt zijn, heb je heldere focuspunten nodig.
Vervolgens koppelen we hieraan een vernieuwend concept. Een concept dat aansluit bij de behoefte van je doelgroep(en), je onderscheidt van je concurrenten en herkenbaar is voor medewerkers. We ‘vangen’ het merk in een overzichtelijke brandmap. Deze kaart verwoordt en verbeeldt het merk in ‘tone-of-voice’ en stijl. Elke medewerker kan hem in zijn binnenzak stoppen. In de brandmap is ook ruimte voor het beschrijven van de trots en ambitie van elke medewerker. Tenslotte komt een merk alleen tot leven als je het kunt doorvertalen naar het gedrag en de activiteiten van je mensen.
Dit fundament vormt de (communicatieve) basis van de organisatie en is de zichtbare rode draad in alle communicatieactiviteiten. Het zorgt voor een consistente en herkenbare uitstraling, die aansluit bij waar het merk voor staat. Het fundament kun je daarna doorvertalen naar onder meer marketingcommunicatie, arbeidsmarktcommunicatie en interne communicatie.
Ben je benieuwd naar onze aanpak? Ik vertel je graag meer over het Brand essence-proces en wat dit voor jouw organisatie kan betekenen.