Een idee is pas een goed idee als het steun krijgt
Spread the word. Een idee is pas een goed idee als het steun krijgt.
Media kunnen enorm helpen om een idee over het voetlicht te krijgen. Een idee is pas een goed idee als het steun krijgt. Net als hun lezers houden journalisten van mensen met een goed verhaal. Een interview geven vraagt voorbereiding. Net als het pitchen van een goed idee. Dan is het handig om checklists te hebben waarmee je je kan voorbereiden.
Collega Theo Hendriks hanteert die checklists. En deelt ze met lezer. Hij staat inmiddels met drie boeken over storytelling in de managementboeken top 100. Sceptici vragen zich wellicht af wat een nieuw boek toevoegt. Toen ik hem dat onlangs vroeg, antwoordde Theo dat in zijn nieuwe boek The wow starts now veel meer informatie is opgenomen over de presentatie en het verkopen van een goed idee. Die checklists staan er bijvoorbeeld in. Door de tekst staan veel voorbeelden van vernieuwers, de hobbels die ze moesten nemen om steun te krijgen voor hun idee én hoe ze via presentaties, interviews, blogs, social media het idee ‘verkopen’.
Een handige checklist in zijn nieuwe boek geeft bijvoorbeeld aan hoe een contentkalender eruit kan zien, om periodiek via sociale media het idee uit te dragen, met voor ieder kanaal een eigen toon. Het meest ambitieus is misschien wel de verhalenbank als gereedschap om het idee te verkopen. In het begin lijkt het aanleggen van een verhalenbank een enorm karwei. Later heb je er veel plezier van omdat het tijd scheelt goede verhalen te vertellen.
Hoe overtuig je met verhalen?
Schrijf iedere dag markante momenten op, op een vast tijdstip. Beschrijf context, de gebeurtenis en het inzicht dat je kreeg. Na 20 verhalen schrijf je een reflectie. Ga op zoek naar patronen en schrijf een analyse uit. Gebruik de verhalen in presentaties. Memorabele momenten vormen de basis voor het onvergetelijke verhaal over jouw idee. Met die verhalen overtuig je.