Contact +31 (0)40 294 52 52 Crisisondersteuning (24/7) +31 (0)88 505 90 01 English
Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
 

Trainer Online Media – realistisch media impact nabootsen

Voor het realistisch nabootsen van diverse online media is er een prima stuk gereedschap op de markt. De zogenaamde Trainer Online Media.

Waarde toevoegen aan communicatie trainingen

ConnectTools uit Zeeland heeft deze ontwikkeld op basis van de input van diverse organisaties die bij crisis simulaties behoefte hebben om de media na te spelen. Toen Bex* gevraagd werd mee te denken in het programma van wensen en eisen, hoefden we dus geen seconde na te denken.

Inmiddels gebruiken we deze tool bijna een jaar en schetsen we hierbij hoe we daarmee extra waarde toevoegen aan de crisis simulatie maar ook aan andere typen communicatie training en serious gaming inzetten.

Wat de Trainer Online Media (TOM) doet

De TOM bootst sociale en reguliere media na. Er is een schil die gevuld is met de echte berichten van die dag door middel van een RSS-feed. Levensecht ziet het er uit. Daarbinnen worden berichten geplaatst die je zelf kunt maken. Dat kun je van tevoren doen, voor een training, maar ook tijdens een interactieve simulatie oefening ‘real time’ veranderen. Deelnemers kunnen zelf antwoorden en wij kunnen aanpassen op basis van wat deelnemers beslissen. Zo krijgen de deelnemers echt het gevoel alsof de buitenwereld op ze aan het reageren is. Super realistisch en goed te regisseren. Het opent zoals gezegd ook juist voor communicatie afdelingen nieuwe trainingsmogelijkheden.

De klassieke crisis simulatie

Hierbij wordt een crisis situatie nagespeeld. Van te voren is er een scenario script gemaakt. Daarin staan berichten die worden ingebeld, net als updates zoals je die in het echt ook krijgt bij een crisis. De online media tool wordt van tevoren gevuld met berichten. Deels social media berichten waarin ‘posters’ in de geest van het scenario van alles vinden. Deels reguliere media. Die berichten bereiden we ook voor maar kunnen we snel aanpassen. Bijvoorbeeld als we als journalist hebben ingebeld en een quote hebben gekregen. Dan plaatsen we die of we passen de kop van het artikel aan. Zie ook: crisis simulaties.

Ons social media lab

Dat bestond al maar met de TOM-tool kunnen we nog interactiever en sneller een social media storm bouwen en interactief naspelen. Dat kan met de consumer care/klantenservice, met het communicatie team, de omgevingsanalisten/media monitoring. Kortom je kunt een situatie met “gedoe” over jouw organisatie of merk naspelen en zien of je respons ook de gewenste uitwerking heeft! Zie ook: Social media crisislab.

De ‘walk-through’

We lopen vaak een crisis casus door met organisaties. Stap voor stap de fase van alarmering tot eerste acties en vervolg. Dit is een begeleide vorm van oefenen en kan ook dienen om de crisis afspraken aan te scherpen, een echte crisis te evalueren of een crisisorganisatie of -plan te ontwerpen. In de oefenvariant gebruiken we de TOM-tool passief. Dat wil zeggen dat we vooraf wat ‘fake’ social media en krantenberichten maken ter illustratie en ondersteuning van de casus bespreking.

Issue management

Het virtuele karakter van de tool maakt het makkelijker om een sluipende situatie of langzaam opbouwend issue na te spelen. Dus geen crisisoefening die om 09:00 uur begint met een kopje koffie maar eentje die meerdere dagen iedere dag even uw aandacht vraagt. Doet u niets met de signalen? Ook prima, maar de situatie kan zomaar escaleren…

Gezamenlijk ontwerp en uitvoering

Een laatste sterk punt van de tool is dat je met gastaccounts kunt werken. Dat past perfect in de Bex* co-creatie strategie. Niet langer zijn wij de enige script auteur en reageer je op een concept scenario; nee, we maken deze samen! Uiteraard kun je als organisatie ook tijdens de training meespelen aan de kant van de respons. Zo kun je beurtelings de training ondergaan en de boze buitenwereld naspelen. Dat laatste geeft overigens ook onvoorziene inzichten. Hoe iets smaakt buiten de keuken is toch vaak anders dan de kok bedoelde…

Meer weten?

Bel me gerust op
+31 (0)40 294 52 52
+31 (0)6 22 74 43 69

Deel via
Facebook Twitter Linkedin

Bex*communicatie
Piuslaan 70a
5614 CM Eindhoven
Routebeschrijving
+31 (0)40 294 52 52

Home
Over ons
Marktkennis
Nieuws
Bereikbaarheid
Offerte aanvragen
Nieuws ontvangen
English summary

Acute ondersteuning bij crisissituaties (24/7)
+31 (0)88 505 90 01

Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
Privacyverklaring

info@bexcommunicatie.nl

Home
Over ons
Marktkennis
Nieuws
Bereikbaarheid
Offerte aanvragen
Nieuws ontvangen
English summary

Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
Privacyverklaring

Webdesign & webdevelopment door Keistoer