Toekomst in beeld: succesfactor bij veranderingen
Als er iets aan verandering onderhevig is, is het wel de energiemarkt. Hoe ziet die er over een paar jaar uit? Hoe kijkt de consument over een paar jaar naar energie? Wie zijn de spelers en wat zijn de onderliggende verhoudingen? Allemaal relevante vragen voor Enexis.
Enexis bereidt zich aan de hand van trends en hun impact voor op die toekomst. Zo stelde de organisatie vier toekomstscenario’s op: ieder met zijn eigen karakteristieken en ieder met inzicht in wat zo’n scenario betekent voor een organisatie als Enexis en haar medewerkers. De noodzaak om wendbaar te zijn werd geboren. Aan Bex* de vraag hoe die noodzaak aan de leidinggevenden uit te leggen.
Van complex naar eenvoud, van tekst naar beeld
Wij werkten samen met Enexis aan het in beeld brengen van die vier toekomstscenario’s. We maakten illustraties die de essentie van de scenario’s letterlijk in beeld brachten. Waar nodig stereotypeerden we de consument en organisaties die machtig waren, werden groter geïllustreerd.
We nodigden eerst de top 80 managers uit om – tijdens een reguliere leiderschapsdag - letterlijk in deze werelden te stappen. Aan de hand van een verhaal verwelkomde één van de directeuren zijn collega-managers in 2030. Hij nam hen mee in de kenmerken van die wereld alvorens de collega’s nogmaals naar 2030 reisden, maar dan in een ander toekomstscenario. Bex* adviseerde over de vorm om die scenario’s tot leven te wekken. Ook schreven we de verhalen op basis van de scenarioteksten, namen we de briefing richting de directeuren voor onze rekening en zorgden we voor de illustraties.
Het begrip over de dynamieken en kenmerken van die verschillende toekomstscenario’s vergrootte en de bewustwording over noodzaak om wendbaar te zijn groeide. Inmiddels gebruikt Enexis de verhalen en de illustraties als basis voor de verdere interne communicatie. Wij zijn trots dat wij deze mooie basis met Enexis mochten leggen!