Geen winstmaximalisatie, maar purposemaximalisatie
Succesvolle organisaties zijn goed in communicatie. Natuurlijk. Maar tegenwoordig is dat niet meer voldoende. Een succesvolle organisaties heeft duidelijk voor ogen waarin zij gelooft en verwoordt dit in een ijzersterke, onderscheidende en authentieke propositie.
Purpose?
Maar wat is een purpose nu precies? Zie het als een sterk en onafgebroken geloof. Als je gelovig bent, leef je naar de regels van dat geloof. Zo werkt het ook bij een purpose. Als je niet in staat bent je productlijn te verduurzamen of als je medewerkers niet de kans biedt om zich verder te ontwikkelen, dan is je geloof niet sterk genoeg. De belangrijkste succesfactor van purposegedreven organisaties is het zien van dit geloof als hoogste doel. Want: je kunt een sterke purpose hebben, maar zolang je er niet in slaagt hiernaar te leven, ervaart iedereen hem als een holle belofte.
"Als je niet in staat bent je productlijn te verduurzamen of als je medewerkers niet de kans biedt om zich verder te ontwikkelen, dan is je geloof niet sterk genoeg."
Purposegedreven organisaties zien zichzelf niet als productie-orgaan. Ze denken niet productgericht, maar merkgericht. Geen winstmaximalisatie, maar purposemaximalisatie. De organisatie als merk waaraan je bouwt en waarmee je mensen verbindt. Dit valt of staat bij een sterke, consistente uitvoering. Alles wat ze doen, sluit naadloos aan bij hun missie. Ze handelen vanuit een breed gedragen, intrinsieke motivatie om te doen wat ze gevoelsmatig moeten doen.
Zoals Elon Musk het omschrijft:
“I think it’s important to have a future that is inspiring and appealing. There has to be reasons you get up in the morning and want to live. Why do you want to live? What’s the point? What inspires you? What do you love about the future?”
Een hoger doel
Volgens vakgenoten heb je als mens of organisatie geen bestaansrecht meer als dit geloof niet maatschappelijk relevant is. Het is de trend om dan massaal duurzaamheid te benoemen als hoogste doel. En ondanks dat ik blij ben dat we ons allemaal druk maken om het milieu, hoeft dit voor jou niet het geval te zijn. Uiteindelijk gaat het erom te doen wat je belooft, omdat je hierin gelooft. Alleen dan straal je als merk authenticiteit uit.
Wil jij ook alles uit je organisatie halen of ben je op zoek naar de purpose van jouw organisatie? Ik vertel je graag meer over onze aanpak.