Positioneren van binnen naar buiten
Medewerkers van purposegedreven organisaties zijn 40% meer betrokken bij de organisatie. Daarnaast is 70% meer tevreden over het werk dat ze afleveren. De kans dat ze blijven, is 300% groter in vergelijking met andere bedrijven.
Klanten zijn ook tevredener: 79% zegt bereid te zijn een organisatie met een purpose aan te bevelen bij anderen en 89% denkt dat deze bedrijven de beste kwaliteit leveren. Genoeg redenen dus om de missie van je organisatie goed onder de loep te nemen. Is jouw organisatie bevlogen genoeg? Begrijpt iedereen (ook de mensen op de werkvloer) wat je bedoelt?
Intern beginnen, is intern winnen
Veel organisaties hebben wel een mooie set kernwaarden, maar dan is het vaak nog niet duidelijk waarvoor een organisatie nu echt staat en gaat. Wil je je onderscheiden, dan is het essentieel dat je weet wie je als organisatie bent en wat je wil bereiken. Vooral in de maatschappij.
"Je kunt extern vrolijk roepen waarvoor je staat en wat je wilt, maar als je medewerkers het niet voelen of uitdragen, heeft het geen enkel effect."
Een medewerker die geen verbinding voelt met het merk waarvoor hij werkt, wordt nooit een merkambassadeur die de merkgedachten extern uitdraagt. Sterker nog: grote kans dat hij zijn LinkedIn al afspeurt naar andere carrièrekansen. Wil je de verbinding met in- en externe stakeholders vergroten? Zoek dan eerst naar de intrinsieke motivatie in je organisatie. Waarin geloof je gezamenlijk?
Trots en ambitie
Het is vreemd, maar veel organisaties betrekken hun medewerkers niet in dit proces. Toch ligt daar het startpunt voor het creëren van verbinding en draagvlak. Daarnaast voelen en dragen medewerkers als geen ander het merk. Betrek ze dus en vraag ze de oren van het hoofd. Zorg er vervolgens voor dat de bevlogenheid ervan afspat. Als je wilt dat medewerkers je geloof gaan uitdragen, dan is het van belang dat ze het ‘voelen’ en begrijpen. Niemand heeft iets aan een aantal holle termen die niet tot de verbeelding spreken. En geef medewerkers ook genoeg ruimte om het geloof eigen te maken. Koppel het aan hun eigen trots en ambitie. En biedt ze verschillende mogelijkheden om het proactief uit te dragen.
Het ligt voor de hand om vervolgens snel de interactie te zoeken met de externe doelgroep(en). Maar investeer eerst voldoende tijd en aandacht in je eigen medewerkers en neem ze mee in de gezette stappen en resultaten. Kijk ook goed naar wat medewerkers nodig hebben. Niet iedereen voelt dezelfde aansluiting met de organisatie of heeft het vermogen het ‘eigen’ te maken. Pas als medewerkers de merkessentie vertalen naar hun eigen gedrag en activiteiten kun je spreken van een intern gedragen, sterk merk.
Ben je op zoek naar de purpose van jouw organisatie of wil je weten hoe je meer medewerkersbetrokkenheid kan realiseren? Ik vertel je graag meer over onze aanpak.
Bron: E&Y.com