Podcasts steeds meer beluisterd
Nederland telt inmiddels meer dan vijf miljoen podcastluisteraars. Dat blijkt uit de Markteffect Podcastmonitor. De groei van 39% ten opzichte van begin dit jaar is te danken aan het stijgende aantal te beluisteren podcasts en ook dankzij de aandacht die media eraan besteden.
Podcasts bieden content voor een brede doelgroep. Het medium is zowel geliefd bij mannen als vrouwen met uiteenlopende leeftijden. Zo hebben bijvoorbeeld studenten als fulltime werkenden het medium ontdekt. In het social media-tijdperk geven ook jongeren tot en met 34 jaar podcasts een kans.
Via de mobiele app van Spotify luisteren mensen het liefst thuis naar hun favoriete podcasts. De content kan bestaan uit muziek, nieuws en politiek of verhalen. Naast dat mensen podcasts luisteren voor ontspanning en amusement, vinden zij het medium ook erg waardevol als het gaat om persoonlijke ontwikkeling.
Hierbij kun je denken aan podcasts over sport, recreatie en gezondheid. Zakelijke luisteraars zeggen dat podcasts informatie oplevert die hen helpt de dagelijkse bezigheden beter uit te voeren. Zij zijn ervan overtuigd dat podcasts de mogelijkheid bieden om meer (zelf)kennis en nieuwe inzichten op te doen en efficiënter te werken.
De verwachting is dat het podcastgebruik in de toekomst verder zal toenemen. Ruim twee derde van de Nederlanders die momenteel nog geen podcasts luistert verwacht dit in de toekomst wel te gaan doen.
Kennis maken met podcasts?
De Ben Tiggelaar Podcast
Schrijver, spreker en gedragswetenschapper Ben Tiggelaar spreekt inspirerende gasten over persoonlijk leiderschap, effectief werkgedrag en work-life balans. Verplichte kost voor elke professional!
Beluister de Ben Tiggelaar Podcast
De Healthy Podcast
Iedere week is er een Healthy Expert te gast bij Arie Boomsma in de studio en wordt er een half uur gepraat over verschillende onderwerpen op het gebied van sport, mind en food. Verrijk je kennis, raak geïnspireerd, press play and relax! Beluister de Healthy Podcast