Wat luisteren betekent voor de patiënt
De huisarts heeft 10 minuten voor een consult met een patiënt. Net genoeg om de klachten aan te horen en snel te beslissen wat te doen. De volgende patiënt zit al in de wachtkamer, dus echt luisteren naar het verhaal zit er niet in. En dat is precies waar het misgaat, want grote kans dat de patiënt weer terugkomt met klachten.
De oplossing zit vaker dan we denken in goed luisteren. Hoe luisteren ervoor kan zorgen dat de patiënt uiteindelijk beter geholpen wordt? “Door goed door de vragen en te begrijpen wat er in het leven van de patiënt speelt krijg ik overzicht,” vertelt huisarts Rebecca Houtman. En daardoor is zij beter in staat de juiste hulp in te schakelen. Want soms hebben de lichamelijke klachten andere oorzaken dan in eerste instantie gedacht.
Een goed gesprek voeren en vragen stellen over de sociale en maatschappelijke situatie zijn dus belangrijk. Wat speelt er thuis? Hoe gaat het op financieel gebied? Hoe is de werk-privé balans? Misschien heeft de patiënt geen pillen nodig, maar een financieel adviseur. Hoe complex de situaties ook is, de eerste stap naar een oplossing is een goed gesprek.