Ontsluiten erfgoed groot succes
Wij bedachten een verhalenplatform. De initiële vraag van de provincie Noord-Holland was: ontwikkel een digitaal museum om het culturele erfgoed van Noord-Holland toegankelijk te maken via de digitale wereld.
Het begon met de Zouaven en de reus van Lutjebroek....Bex*communicatie ontwikkelde in samenwerking met triptic en Beautiful Minds Oneindig Noord-Holland: het veelzijdige, crossmediale verhalenplatform waarin het culturele erfgoed van Noord-Holland toegankelijk wordt gemaakt via de digitale én de werkelijke wereld. Oneindig Noord-Holland is een creatief onderscheidend project. In toonzetting en vormgeving is gekozen voor een unieke stijl, die aansprekend is voor een brede doelgroep en die tegelijkertijd de historische insteek koppelt aan een innovatief karakter. Ook in de uitwerking van het concept en de middelen kan Oneindig Noord-Holland onderscheidend worden genoemd. Er is gekozen voor een integraal concept, waarin traditionele media worden gecombineerd met state of the art digitale middelen en communicatiekanalen.
Doelgroepenbenadering
Er is bij de start van Oneindig Noord-Holland uitvoerig onderzoek gedaan naar de doelgroepen. Onderzoeksbureau Motivaction heeft de doelgroep aan de hand van Mentality Groepen in kaart gebracht. De resultaten van dit onderzoek staan aan de basis van een doelgroepenbenadering die specifiek inzoomt op de wensen, mogelijkheden en de leefwereld van de afzonderlijke Mentality Groepen. De communicatiecampagne die is ingezet, spreekt de meest relevante groepen aan.
Online en offline
Er is gekozen voor een integraal concept, waarin state of the art digitale middelen en communicatiekanalen worden gecombineerd met traditionele media. Bij de lancering is een breed pakket aan offline middelen ingezet, onder andere een krantenbijlage, een 24-delige TV-serie op AT5 en RTV N-H, advertenties, give aways, 6 meter hoge opblaasfiguren en publieksactiviteiten bij musea. Maar, het hart van Oneindig Noord-Holland is digitaal. Er is een website ontwikkeld, die fungeert als platform voor verhalen met een cultuurhistorische insteek. Aan dit digitale platform zijn de collecties van de relevante instellingen in de provincie verbonden. De website is geïntegreerd opgezet met o.a. social media en mobiele applicaties. Mensen zijn met een online game gelokt om de website te bezoeken. We maken gebruik van mobiele online technieken als Augmented Reality (Layar), QR-codes en SMS-codes. De site is gekoppeld aan YouTube en GoogleMaps. Nieuwe applicaties zitten in de planning. Interactie via online kanalen is essentieel voor Oneindig Noord-Holland. Het is de bedoeling dat de bezoekers aan Oneindig Noord-Holland verhalen lezen én leveren. Door de interactie en de bijdragen van de bezoekers moet Oneindig Noord-Holland oneindig kunnen groeien.
Interne communicatie
Ook interne communicatie is een belangrijk aspect binnen een project als Oneindig Noord-Holland. Het project valt of staat bij het draagvlak binnen de bestuurlijke, ambtelijke en politieke organisatie van de provincie. In de ontwikkelingsfase is steeds aandacht geweest voor het betrekken van relevante partijen binnen de provincie. Dat gebeurde onder andere via bijeenkomsten, interne nieuwsbrieven en het intranet. Zelf zien we de communicatie met de museale partners binnen Oneindig Noord-Holland ook als interne communicatie. Immers, met de partners moeten we het project inhoud geven. De partners hebben we geïnformeerd met een speciale website-inwording, waar we interactief informeerden over de ontwikkelingsfase. En we hebben via feestelijke bijeenkomsten geïnvesteerd in het enthousiasme van alle partners.
Resultaat
Het project Oneindig Noord-Holland loopt meerdere jaren. De aanpak is succesvol. De onmisbare medewerking van cultuurhistorische instellingen (musea, archieven et cetera.) is verankerd. De wijze waarop het project vorm heeft gekregen, heeft nagenoeg alle aangesproken instellingen geïnspireerd om volmondig mee te doen met Oneindig Noord-Holland. Ook de media hebben zich inmiddels meer dan geïnteresseerd getoond om actief mee te doen in de verdere ontwikkeling. Zie ook www.onh.nl.