Contact +31 (0)40 294 52 52 Crisisondersteuning (24/7) +31 (0)88 505 90 01 English
Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
 

Stiefkind bij crisiscommunicatie: medewerkers

Vijf niveaus van interne communicatie bij crises

Tijdens een crisissituatie wil de interne communicatie vanwege de hectiek,  haast en druk van media en externe stakeholders nog wel eens een onderschoven kindje zijn. Realiseer je echter dat het voor je medewerkers vervelend is om het nieuws van een crisis en vooral ook de duiding ervan uit de media te moeten vernemen. En dat zij door familie, vrienden en bekenden tijdens verjaardagsfeestjes gevraagd worden naar (hun mening over) de crisissituatie en de aanpak ervan. Medewerkers spelen tijdens een crisis een eigen én veel grotere rol dan vaak gedacht tijdens een crisis. Hoe ga je daar slim mee om? In dit model onderscheid ik vijf niveaus van interne communicatie bij crises, elk met een eigen doel, inhoud en communicatiemiddelen.

1. Ervan weten

In de meest basale variant zijn de medewerkers ontvanger van de  basis- c.q. “need to know” informatie, dat gebeurt vaak door het intern verspreiden van de inhoud van het persbericht.

2. Begrip/vertrouwen

Maar medewerkers verwachten meer van de leiding. Een duiding van de situatie, oftewel wat vindt de leiding of de organisatie, vanuit haar kern- en merkwaarden, van de situatie? Erkent en neemt de organisatie haar verantwoordelijkheid? En hoe is de communicatie? Als je organisatie dat goed doet vergroot dat het begrip en vertrouwen van de medewerkers in de organisatie en de leiding.

3. Ondersteuning

In een aantal gevallen hebben medewerkers van een direct betrokken of getroffen afdeling of collega(‘s) vooral behoefte aan antwoorden op vragen en (praktische) ondersteuning vanuit de leiding.


 

4. Verbondenheid/betrokkenheid

Ook kan je organisatie bepaalde medewerkers, bijvoorbeeld medewerkers met klanten- of patiëntencontacten, inzetten om stakeholders, al dan niet proactief, te informeren. Dat zorgt voor verbondenheid en betrokkenheid van zowel die medewerkers, overige medewerkers en ook stakeholders.


5. Actieve rol als communicator

En tenslotte is het mogelijk om je medewerkers mee te laten denken over en hen in te zetten als  communicator om  proactief een dialoog aan te gaan met stakeholders van de organisatie. De informatie die zij verzamelen kan waardevolle input opleveren voor het crisisteam.

Klik hier voor een grotere weergave van het model

Meer weten?

Bel me gerust op
+31 (0)40 294 52 52
+31 (0)6 53 49 15 34

Deel via
Facebook Twitter Linkedin

Bex*communicatie
Piuslaan 70a
5614 CM Eindhoven
Routebeschrijving
+31 (0)40 294 52 52

Home
Over ons
Marktkennis
Nieuws
Bereikbaarheid
Offerte aanvragen
Nieuws ontvangen
English summary

Acute ondersteuning bij crisissituaties (24/7)
+31 (0)88 505 90 01

Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
Privacyverklaring

info@bexcommunicatie.nl

Home
Over ons
Marktkennis
Nieuws
Bereikbaarheid
Offerte aanvragen
Nieuws ontvangen
English summary

Bex*Impact Academy
Campagnes
Engagement
Reputatie
Cases
Downloads
Alle Bex*diensten
Privacyverklaring

Webdesign & webdevelopment door Keistoer