Communicatie over ambitie en beleid
Catharina Ziekenhuis in Eindhoven is een topklinisch opleidingsziekenhuis met veel ambitie. De patiënt staat centraal en continu verbeteren zit in het DNA. De ambitie is om het beste ziekenhuis in Zuid-Nederland te worden, gewaardeerd door patiënten, medewerkers en partners.
De vraag aan Bex*communicatie is om een concept te ontwikkelen om de ambitie intern te communiceren zodat die beklijft onder medewerkers. Om het veranderbewustzijn onder de medewerkers te vergroten ontwikkelen we een communicatieconcept dat een appèl doet op medewerkers om méé te doen: Catharina-op-1, de omroep. Het geeft antwoord op de Ambitie, waarom veranderen en waar willen we naartoe?
We vragen medewerkers lid te worden van een fictieve omroep. Door dat te doen geven ze steun aan de ambitie en geven we ze de gelegenheid om een eigen rol in de verandering te spelen.
Hiermee willen we ook de doelstelling kracht bijzetten: aan de gezamenlijke ambitie kan iedereen een bijdrage leveren.
Uiteraard is de omroep geïntroduceerd met een TV-film, maar ook een omroepgids voor alle medewerkers en een management nieuwsbrief. Conceptueel sluit deze communicatie aan bij de trend om méér te doen met visuele communicatie en films.
Het thema Catharina-op-1 is tegelijkertijd naam en thema van het gehele programma om te werken aan de ambitie. De omroepmetafoor is langdurig bruikbaar en het thema maakt creativiteit los.