Wat je moet weten over social media gebruik
De jaarlijkse social mediagedrag monitor onderzoekt veranderingen in het gebruik van social media.
Whats app populair
97% van alle jongeren tussen de 15 en 19 jaar gebruikt WhatsApp. Bij de 65-plussers gebruikt tweedere óók whats app en in de categorie 80-plussers is dat zelfs 38%. In Nederland heeft Whats app 11.5 miljoen gebruikers.
7,6 miljoen actieve gebruikers waren er begin van het jaar van Facebook. Opmerkelijk is hier het hoge gebruik onder 80-plussers. Jongeren vervangen Facebook voor Instagram en Snapchat. 62% van de jongeren is snapchat vaker gaan gebruiken. Snapchat berichten verdwijnen na 24 uur. Jongeren zijn kritischer geworden op privacy.
Instagram groeit het hardst. Nu zijn er 4,1 miljoen gebruikers in ons land. Het is vooral razend populair onder jongeren en daarmee ook een interessant kanaal voor bijvoorbeeld arbeidsmarktcommunicatie. Ik zie steeds meer nuttig en slim zakelijk gebruik, bijvoorbeeld van ziekenhuizen.
4,4 miljoen Nederlanders gebruiken Linkedin; vooral mensen tussen de 20 en 64 jaar. LinkedIn-gebruikers scrollen met een zakelijke blik door hun tijdlijn. Je kunt hier vertrouwen winnen met jouw inzichten en zo bouwen aan autoriteit. Door actief berichten te plaatsen verbetert de ranking in google en kom je in contact met mensen om samen te werken.
Snapchat
Dit is met 1.3 miljoen actieve gebruikers vooral het kanaal voor jongeren. Een slim kanaal om te gebruiken voor arbeidsmarktcommunicatie.
Jongeren zijn altijd online
Jongeren gebruiken social media de hele dag door, overal. 45-plussers gebruiken social media vaker thuis op de bank. Het is interessant om het verschil in gebruiksfrequentie te zien tussen bijvoorbeeld Snapchat en LinkedIn, klik door op de illustratie. Het bevestigt dat jongeren leven met hun mobiel en een korte aandachtspanne hebben.