Elke communicatieprofessional een wet T-shirt!
De mensen die het weten kunnen, zeggen dat ik een T-shaped professional moet zijn. Oei. Ben ik dat wel? De spiegel vertelt me glashard dat ik verre van in shape ben; eerder iets van een O dan een T. Alleen als ik mijn armen wijd uitspreid en mijn adem inhoud, verschijnt er iets van een T, lettertype Extra Bold. Hoe ziet het er bij jou uit?
Je moet een T shaped Rex zijn!Nee, shaped oogt het allemaal niet bij mij. Maar als communicatievakman heb ik hopelijk wél de juiste vorm.Ik kom uit de tijd dat elke goede communicatieprofessional een generalist hoorde te zijn. Klanten werkten met één bureau voor alle communicatie. Je moest als communicatieadviseur van alles wat weten of over mee kunnen praten. Dat functioneerde prima en er was goed geld mee te verdienen. Toen nog wel. Maar terwijl de generalisten in dikke automaten van opdracht naar opdracht tuften, snelden ineens jonge, bevlogen en in niches gespecialiseerd pioniers zich met hippe scootertjes of OV-jaarkaarten voorbij. In de hoogste versnelling. Zoef….! De generalisten bleven voor het stoplicht staan.
Als oude generalist heb ik er veel langs zien komen, van die snelle jongens. Sommigen gingen zo snel dat ze zich te pletter reden. Maar er zijn er ook veel die koers hielden en met jaloersmakende stuurmanskunst de communicatiewereld veranderden. In hoog tempo. Onmiskenbaar en onomkeerbaar.
Het heeft ook mij veranderd. Ik merkte dat ik als communicatieadviseur steeds meer een makelende intermediaire rol kreeg. Bij veel opdrachten zet je specialisten in, omdat je weet dat die op specifieke onderdelen meer kennis, ervaring en handigheid hebben dan jijzelf of je collega’s. De schil van specialisten rondom je bureau groeit, omdat klantvragen steeds specifieker worden. Je zet anderen aan het werk. Je zoekt, adviseert, koppelt, coördineert. En probeert er ook nog wat aan te verdienen.
Wat ik ook gemerkt heb, is dat die makelende intermediaire rol niet meer volstaat. Je móét als bureau of adviseur een specialisme hebben. Je móét je krachtig onderscheiden met iets waarin je dieper gaat dan een ander, betere resultaten oplevert of andere wegen bewandelt. Maar essentieel is dat je dat nog steeds koppelt aan een brede en verbindende blik. Het is kracht, breedte én diepte. Het één kan niet zonder het ander. Je moet een T shaped Rex zijn!
Ik geloof in de T-shaped communicatieadviseur. Het is de toekomst. Nieuwe communicatieprofessionals moeten beseffen dat ze daar vol voor moeten gaan. Dat betekent trainen, rennen, diep gaan en rekken. Zo krijg je spierballen. Zo krijg je de juiste shape. Laat die zien! Trek een wet T-shirt aan om je shape en spierballen te tonen. Je moet je profileren. Dat geldt voor ons allemaal. Voor mij. Ook voor jou. Dus: get in shape and dress to kill! Vooruit!