Onze experts werden topsprekers dankzij Bex*
In het diepste geheim werkte een Nederlandse multinational de afgelopen jaren aan de grootste introductie ooit van een nieuw strategisch product.
Juist de ogenschijnlijk kleine tips zorgden voor een groot verschil in impactDe introductie is van strategisch belang voor het bedrijf omdat het een nieuw tijdperk markeert in de markt waarop zij actief zijn, vergelijkbaar met de revolutie die de eerste Smartphone ontketende in de mobiele telefoniemarkt.
Omdat het project zo geheim was, wist maar een handjevol mensen binnen het bedrijf van dit project af. De projectgroep die aan de interne lancering werkte, stond daarom voor een grote uitdaging. De rest van de organisatie en met name de marketing-, sales- en customer service- specialisten moesten zich in korte tijd het systeem eigen maken zodra het onthuld werd.
Momentum
Om dat voor elkaar te krijgen, besloot de projectgroep om echt een momentum te creëren. Vanuit de hele wereld vlogen teams in om de lancering te vieren met een geweldig feest. De drie daaropvolgende dagen volgden honderden mensen een slim opgebouwd programma vol met presentaties, demo’s, trainingen en workshops.
Inhoud én vorm versterken
In de voorbereiding werd niets aan het toeval overgelaten. Een selecte groep specialisten (marketing, sales, customer service) werkten samen om de demo’s, presentaties en trainingen voor te bereiden. Maar daar bleef het niet bij. Om er zeker van te zijn dat inhoud en vorm elkaar zouden versterken, werd Bex* erbij betrokken.
-
In vroeg stadium presentatiecoaches betrekken zorgt voor betere presentaties.
Vroeg in het proces
Maud Jorissen, Director Marketing: “Dit was voor ons een heel belangrijk moment. Daarom vroegen we twee communicatietrainers van Bex* om al vroeg in het proces aan te sluiten. Deels om mee te kijken naar de inhoud van de presentaties, deels om de specialisten te coachen op hun presentatievaardigheden zodat ze met nog meer vertrouwen op het podium zouden staan en deels om onze trainers de belangrijkste kneepjes van het trainersvak bij te brengen. Die aanpak was nieuw voor ons en daarom waren we heel benieuwd hoe dit uit zou pakken.”
Onwennig
Maud vervolgt: “Al snel bleek de toegevoegde waarde van de communicatietrainers. Iedereen kreeg persoonlijke feedback, niet alleen op de inhoud maar ook op de manier van presenteren tot en met de choreografie aan toe. Want hoe gebruik je een podium van 30 meter breed? Hoe hou je gedurende een dag vol presentaties de spanningsboog goed? Dat zijn zaken waar onze mensen nooit mee bezig zijn"
Workshops
"Daarnaast gaven de trainers workshops over presenteren, omgaan met kritisch publiek en trainersvaardigheden. Bij de eerste workshop voelde het nog wat onwennig voor ons allemaal, ook omdat de inhoud ondanks goede voorbereiding niet helemaal aansloot bij onze behoeften. Maar de trainers hebben dat goed opgepakt en vanaf de tweede workshop was iedereen overtuigd. Zodanig dat een aantal mensen persoonlijke coaching wilde om de puntjes op de i te zetten.”
Sprekers stegen boven zichzelf uit
Projectleider Tigo Smeets vult aan: “De lancering was een groot succes. De waardering voor dit evenement was op alle fronten enorm hoog. Dat was voor ons de beloning voor een heel intensieve voorbereiding, waarbij we niets aan het toeval over hebben gelaten. Mede dankzij de hulp van Bex stegen de specialisten en trainers tijdens de drie dagen boven zichzelf uit. Het was opvallend hoeveel complimenten de sprekers kregen na afloop van hun presentatie, inclusief de sprekers die van nature geen podiumbeest zijn. Dit vertaalde zich in hoge waarderingen in de evaluaties van de bezoekers.”
Heel tevreden
Maud: “Het is zeker aan te bevelen om Bex* in een vroeg stadium in te schakelen om mee te denken bij dit soort presentaties en trainingen. Vooral omdat iedereen echt op maat feedback kreeg. Verrassend genoeg waren het juist de ogenschijnlijk kleine tips die voor een groot effect zorgden. En dat is precies waarom we de hulp van Bex* hebben ingeschakeld. We zijn heel tevreden.”
De opdrachtgever waardeerde de inbreng van Bex* met een negen. We mogen de case delen op voorwaarde dat de case anoniem is. Namen van betrokkenen zijn daarom gefingeerd. Eventuele overeenkomsten met bestaande personen, berust op louter toeval.
Dat wil ik ook