CEO-profilering
De reputatie van organisaties en hun bestuurders smelten steeds meer samen. Stakeholders rekenen niet alleen het bedrijf af op gedrag en resultaten, maar ook de verantwoordelijke leiders.
Het duurt twintig jaar om een reputatie op te bouwen. En vijf minuten om die te ruïneren. Als je je dat realiseert… dan ga je dingen anders doen. Aldus de investeerder Warren Buffet. Hij leeft als een van de rijkste mensen in de wereld in een glazen huis. Net als CEO’s van grote concerns. Wat de CEO doet is ook belangrijk voor de organisatie die hij of zij aanstuurt. De reputatie van organisaties en hun bestuurders smelten steeds meer samen. Stakeholders rekenen niet alleen het bedrijf af op gedrag en resultaten, maar ook de verantwoordelijke leiders.
De publieke opinie is grillig. En niet altijd gebaseerd op waarheid. Iedereen leeft, ook al is zijn omgeving dezelfde, toch in een andere wereld. Een klassieke reflex van bestuurders is om bij voorkeur weinig zichtbaar te zijn. Maar in een tijd van steeds meer transparantie werkt dan niet meer. Bovendien: zelf niet communiceren betekent meestal dat er óver jou wordt gepraat zonder dat je daar een stem in hebt.
Zichtbaar zijn
Meestal heeft een organisatie plezier van een zichtbare bestuurder. Zichtbaar als spreker… intern en extern. Het kan ook zichtbaar zijn via social media om betrokkenheid te tonen. Veel burgemeesters geven bijvoorbeeld een goed inzicht in wat ze doen. Het helpt enorm als bestuurders hun menselijke kant laten zien: authentieke, persoonlijke verhalen. Uitkomen voor je mening. Persoonlijke anekdotes en voorbeelden maken de bestuurder sympathiek. Sommigen kiezen er daarbij voor om ook activiteiten in de vrije tijd te tonen. Zeker is dat het publiek een goed beeld krijgt als ze weten: wat raakt je, waar sta je voor? Hier ligt ook een link met issuemanagement. Je hoeft niet alleen te communiceren over inhoudelijke, corporate thema’s (financiën, innovatie en dergelijke) maar juist ook over actuele en maatschappelijke thema’s. Een bestuurder ziet door zijn positie méér dan anderen en kan met zijn verwondering, verbazing of zelfs concrete opvatting hoe het beter kan mensen en ideeën in beweging brengen.
Bex*communicatie adviseert veel bestuurders. Zowel over hun over all reputatie als over optredens, speeches, columns e.d. Neem gerust contact op om daar eens over te praten.
Advies, sparren, offerte?