Issue / Arbeidsmarkt Een beter beeld van het vak neerzetten
Een beter beeld van het vak neerzetten? Laat medewerkers aan het woord!
De economie trekt aan. Ondernemers kunnen niet aan geschikt personeel komen. Bedrijven in de energiesector maken gebruik van buitenlandse technici. In sommige regio’s vallen busdiensten uit omdat er geen chauffeurs zijn. Zes van de tien metaalondernemers zegt dat het personeelstekort de continuïteit van het bedrijf bedreigt. Overal in de zorg zijn personeelstekorten.
Waar veel mensen met plezier werken, kunnen buitenstaanders toch een verkeerd beeld hebben van de sector. Voor veel mensen staat bijvoorbeeld het hoveniersvak gelijk aan een beetje schoffelen in het plantsoen. Hoe creëer je een juist beeld van het vak? Die vraag stond centraal in drie regionale bijeenkomsten voor leden van de VHG, vereniging van groenondernemers.
Peter van den Besselaar liet zien dat eigen initiatieven – zoals de ontwikkeling van de titel Meesterhovenier en introductie van De Levende Tuin – belangrijk zijn. Werken in het groen krijgt een goede reputatie door een duidelijke belofte. En medewerkers die uitdragen dat ze graag in het groen werken. Om meer jongeren te trekken naar de sector moet je ze zelf aan het woord laten. Tweetallen bezoekers boven zich over ideeën om de veelzijdigheid van het werk te tonen. De eigen medewerkers zijn de beste ambassadeurs, schreef VHG Magazine over de bijeenkomsten.
Ander voorbeeld. Het primair onderwijs heeft te maken met een grote uitstroom door vergrijzing en een te kleine instroom van studenten van de PABO, zij-instromers en herintreders. Het Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs heeft Bex* gevraagd om een begin te maken met het bijsturen van het beeld dat Nederland heeft van werken in het Primair Onderwijs. Wij hebben daarvoor een campagne ontwikkeld die laat zien wat docenten drijft, waarom ze trots zijn op hun vak. Met deze communicatie activeren we mensen na te denken over werken in het Primair Onderwijs en zichzelf hierover te informeren.