Issue / Duurzaamheid Een merk moet een goed verhaal hebben
De verkoopstijging van duurzame merken – waar het verhaal van klopt – ligt 46 procent hoger dan van merken met een nog rammelend verhaal.
Een merk moet een verhaal hebben. Jongeren willen dat merken zich uitspreken, zeggen marketeers. Positie kiezen in de maatschappij levert voordelen op. „Het verhaal dat je vertelt, moet passen bij waar je als bedrijf voor staat. Als je acties uitvoert die inconsequent en niet-authentiek zijn, gaat het publiek twijfelen aan jouw motieven en het eigen keuzegedrag”, zegt Peeter Verlegh, hoogleraar marketing aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Gebruik maken van een goed merkverhaal noemen marketeers storybranding. Ed Peelen zegt: “Vroeger perste je je boodschap in een commercial van twintig of dertig seconden en had je geen ruimte om een heel verhaal te vertellen.” Social media hebben deze mogelijkheden enorm vergroot.
Meer lezen? Een merk moet een goed verhaal hebben.
Advies, sparren, offerte?