Issuemanagement: een stappenplan
Welke stappen doorlopen bij issuemanagement?
- Onderzoek naar een issue: wat is de impact op en zijn de kansen voor de organisatie?
- Gesprekken met belangrijke opinieleiders om standpunten van stakeholders te achterhalen én hun advies te vragen
- Standpunt van de organisatie formuleren, samen met de betrokken disciplines uit de organisatie
- Coalitievorming: de meeste issues raken meerdere organisaties. Dan is het belangrijk om dit soort issues branchebreed te bekijken
- Communicatie / afstemming: met brancheorganisaties, NGO's/opinieleiders
- Uitvoering en borging van je strategie rondom een bepaald issue: zorg dat je doet wat je belooft, en leg daarover verantwoording af, bijvoorbeeld in je jaarverslag en door deel te nemen aan benchmarks
- Monitoring en evaluatie om wijzigingen in standpunten en ontwikkelingen te signaleren, en zonodig je strategie en standpunt bij te stellen.
De gesprekken met stakeholders zijn voor iedere issuemanager belangrijk. Voorbeeld. Toen issuemanager Eric Lagerwey startte bij Rabobank zag hij dat de bank veel meer podium mocht pakken rond issues en meningen waar de bank voor staat. Als bank ben je voortdurend met de samenleving in gesprek. Welke bandbreedte heb je – of neem je – om context te geven, je verhaal te doen? Bijvoorbeeld met dialoogbijeenkomsten. Doel: luisteren en ideeën van de bank toetsen.