Monitoring van (sociale) media
Hoe zijn de resultaten van onze mediastrategie? Draagt onze publiciteit bij aan de strategie van de organisatie? Hoe zijn de sentimenten van onze stakeholders en van de publieke opinie rond onze organisatie? Bij deze en andere vragen helpen we je graag.
Een goede mediastrategie staat of valt met de monitoring van de (sociale) media. Veel organisaties houden bij wat er zoal verschijnt. Bijvoorbeeld door middel van een knipseloverzicht. Dat is een goed begin, maar het is veel interessanter als je een verdiepingsslag maakt en analyseert hoe de sentimenten van diverse stakeholders rond je organisatie zijn. Zowel offline als online.
-
Monitoring is een essentieel onderdeel van je mediabeleid
Waarom is kwalitatieve monitoring zo belangrijk?
In de eerste plaats omdat het inzichtelijk maakt of je mediastrategie impact heeft of niet. En, niet onbelangrijk, of dat de juiste impact is. Ten tweede kun je op sociale media vaak al signalen zien dat je mogelijk onder vuur komt te liggen. Dat geeft je tijd om je voor te bereiden of om ervoor te zorgen dat het smeulende vuurtje geen uitslaande brand wordt. Tot slot is monitoring een van de instrumenten waarmee je doorlopend kunt toetsen of je als organisatie nog aansluit bij je stakeholders.
Monitoring stelt je dus in staat om je mediabeleid te toetsen en bij te sturen waar nodig. Daarmee is monitoring een onmisbaar instrument om de reputatie van je organisatie te managen.