Van analyse tot verbinding
Het proces van issuemanagement is eenvoudig: in 4 stappen ben je al in business.
- Breng issues, stakeholders en scenario’s in kaart: welke ontwikkelingen bedreigen onze toekomst als we niets doen? En welke partijen zijn hierbij betrokken, wat zijn hun standpunten en vooral hun belangen? Hoe kunnen deze issues zich mogelijk ontwikkelen? Wat zijn gunstige en wat zijn ongunstige scenario’s?
- Bepaal doelen en strategie: wat wil je bereiken op dit issue, en waarom? Welke positie wil je innemen? En hoe ga je die doelen bereiken?
-
Verwoord en verbeeld jouw standpunten in bijvoorbeeld position papers, message maps, verhalen en infographics.
- Informeer en verbind stakeholders om hen van jouw standpunten overtuigen. Coalitievorming is vaak belangrijk in issuemanagement. Mogelijke middelen, afhankelijk van de fase waarin het issue zich bevindt, zijn bijvoorbeeld campaigning, mediarelaties, public affairs en verandermanagement. En vergeet niet je boegbeelden te trainen om hun persoonlijke communicatiekracht te vergroten!
Monitoring en analyse vormen de rode draad in het hele issuemanagementproces. Daarmee kan je bepalen welke issues relevant zijn, in welke levensfase ze zich bevinden en het succes van je aanpak evalueren.
Issuemanagement vereist bij uitstek een lange adem – zorg dus dat er aandacht voor blijft in de waan van alledag. Hoe je het ook verankert in de organisatie, met issuemanagement zorg je ervoor dat je kansen kunt grijpen en risico’s kunt verkleinen.