Issue / Voeding en gezondheid Aardappels: van risicovol naar kans
De steeds grotere aandacht voor voeding en gezondheid was een potentieel risico voor Aviko, één van de grootste producenten van aardappelproducten in Nederland. Met issuemanagement maakten we er een kans van.
Aardappels liggen wel eens onder vuur. Bex* en Aviko hielden samen een levende agenda-sessie, waarbij we de ontwikkelingen op het gebied van voeding en gezondheid in kaart brachten en specifiek keken naar de positie van de producten van Aviko én de actoren in dat krachtenveld.
Aviko formuleerde toen de missie om zich binnen een afgebakende periode als autoriteit te gaan profileren op het gebied van voeding en gezondheid, en om – als uitvloeisel daarvan – de 'Jaarprijs Goede Voeding' te winnen. Dit strategisch doel hebben we geconcretiseerd in product-, communicatie- en een proactief persbeleid.
We formuleerden de kernboodschappen op verschillende issues, organiseerden een sprekerspool voor netwerken en congressen, trainden de opinieleiders binnen de organisatie en de woordvoerders voor de pers, en pitchten het verhaal van Aviko bij de media. Resultaat was een grote hoeveelheid free publicity en de winst van de Jaarprijs Goede Voeding voor het product 'Fridéale'.