Issuemanagement

Bex* helpt organisaties positie kiezen in de maatschappij door middel van issuemanagement. Issues schuren, omdat er voor- en tegenstanders zijn. Het zijn de onderwerpen waar we over praten, dialogiseren, soms ruziemaken.

Terug naar
Home
Issue- en stakeholder management
Luisteren en dialoog als basis voor nieuwe duurzaamheidsvisie

Goed luisteren naar telerorganisaties, wetenschappers en niet-gouvernementele instanties. En dialoog met stakeholders als basis voor een vernieuwde concernbrede duurzaamheidsvisie.

Block afbeelding
Issuemanagement: een stappenplan

Welke stappen doorlopen bij issuemanagement?

Block afbeelding
CEO-profilering

De reputatie van organisaties en hun bestuurders smelten steeds meer samen. Stakeholders rekenen niet alleen het bedrijf af op gedrag en resultaten, maar ook de verantwoordelijke leiders.

Block afbeelding
Block afbeelding
Issue / Willen we meer betalen voor onze voeding? Ontwikkeling van een standaard om een eerlijke prijs voor voeding vast te stellen.
Issue / Circulaire economie

Een onderwerp waar een organisatie beleid op gaat ontwikkelen. Is het niet morgen, dan toch wel binnenkort.

Block afbeelding
Schade door cybercrime voorkomen

Dat cybersecurity een heet hangijzer is, mag duidelijk zijn. In Nederland alleen al bedraagt de jaarlijkse economische schade € 10 miljard. 60% van de Nederlandse bedrijven heeft met een of andere vorm van cybercrime te maken.

Block afbeelding
Block afbeelding

Issue / Duurzaamheid Een merk moet een goed verhaal hebben

De verkoopstijging van duurzame merken – waar het verhaal van klopt – ligt 46 procent hoger dan van merken met een nog rammelend verhaal.

Block afbeelding
Mediabeleid

Is onze mediastrategie effectief? Hebben we de kansen en risico's goed in kaart gebracht? Zijn onze kernboodschappen duidelijk, scherp, compliant en doeltreffend?

Block afbeelding
Issue / Arbeidsmarkt Een beter beeld van het vak neerzetten

Een beter beeld van het vak neerzetten? Laat medewerkers aan het woord!

Block afbeelding
Monitoring van (sociale) media

Hoe zijn de resultaten van onze mediastrategie? Draagt onze publiciteit bij aan de strategie van de organisatie? Hoe zijn de sentimenten van onze stakeholders en van de publieke opinie rond onze organisatie? Bij deze en andere vragen helpen we je graag.

Block afbeelding
Verduurzaming in de zorg

Roche Talk over duurzaamheid met kwartiermaker Cathy van Beek.

Block afbeelding
Kunnen wij zelf iets doen tegen fake-nieuws?

Optreden bij TEDx van Peter Vandermeersch

Block afbeelding
Block afbeelding

Het gaat om het voortbestaan van je organisatie Eric Lagerwey, Issuemanager Rabobank
Wat is een issue?

Wát is nu eigenlijk een issue? Welke kenmerken heeft het?

Block afbeelding
Block afbeelding
Faillissementen ziekenhuizen belangrijkste issue Meer dan 1.000 Nederlanders van 18 jaar ouder kregen een lijst met onderwerpen die in het nieuws zijn geweest. Welke onderwerpen vonden zij in 2018 het belangrijkste?
Issue / Voeding en gezondheid Aardappels: van risicovol naar kans

De steeds grotere aandacht voor voeding en gezondheid was een potentieel risico voor Aviko, één van de grootste producenten van aardappelproducten in Nederland. Met issuemanagement maakten we er een kans van.

Block afbeelding
Block afbeelding
Regionale aanpak klimaatdoelen Het is van groot belang dat de industrie haar internationale koppositie gaat inzetten om de energietransitie tot een succes te maken.
Reputatie van organisaties en bestuurders smelten steeds meer samen
Leuk zo’n pensioenvarken, maar waar is de hamer? Blog van Marlon van den Besselaar

Het pensioen, voor mij nog 41 jaar werken. Tenminste als ik met mijn 67e met pensioen kan. Want, snappen doen ik en mijn mede millennials het pensioen niet. Laat staan dat we erin geloven. Tijd voor wat helderheid en transparantie.

Block afbeelding
Issue / Duurzaamheid Allemaal aan het groene bier

Een mooi verhaal over een mooi familiebedrijf, over het ontstaan van een duurzame visie, over doorzettingsvermogen en liefde voor het vak.

Block afbeelding
Block afbeelding
Farmaceuten willen maximaal transparant worden Farmaceutische bedrijven beloven transparanter en meer maatschappelijk verantwoord” te gaan werken. De bedrijven willen regels opstellen met betrekking tot de lobby en afspreken hoe ze excessen kunnen voorkomen.
Patiënten willen meer weten dan artsen denken

Als de mening van de patiënt meeweegt in beslissingen verbetert de kwaliteit van de persoonsgerichte zorg. Roche stimuleert onderling begrip en samenwerking in Roche Talks.

Block afbeelding
Woordvoerder nodig? Bel Bex*, 24/7 beschikbaar

Ineens ben je in het landelijke nieuws, je telefoon staat roodgloeiend omdat journalisten continu bellen. En er staan journalisten met microfoons en camera’s voor de deur, die een reactie willen. Je hebt geen idee of en hoe je die te woord moet staan. En je beseft dat er afbreukrisico’s zijn, zelfs bij goed nieuws.

Block afbeelding
Vertrouwen in onze media is hoog

Het vertrouwen in media ligt in ons land hoger dan in de meeste andere landen. Dat blijkt uit onderzoek van PEW Research Center. Opmerkelijk, want ons Centraal Bureau voor de Statistiek meet al heel lang dat de pers tot de minst vertrouwde instituties hoort.

Block afbeelding
Van analyse tot verbinding

Het proces van issuemanagement is eenvoudig: in 4 stappen ben je al in business.

Block afbeelding
We always underestimate the change that will occur in the next ten years. Bill Gates
We vertrouwen vooral onszelf. Blog van Peter van den Besselaar

Neem beoordelingen van klanten serieus.

Block afbeelding
Activisme is springlevend Blog van Peter van den Besselaar

Protesteren via internet is gemakkelijk.

Block afbeelding
Block afbeelding
Vertrouwen in de zorg blijft stabiel Eigen ervaringen en ervaringen van anderen in het sociale netwerk zijn van grote invloed op het publieke vertrouwen.
Future lab: Purpose, de wereld een stukje beter maken

Purpose is een hype, purpose is het nieuwe evangelie. Sommigen gaan er blind voor, anderen wantrouwen de door het bedrijfsleven over hen uitgestorte purpose-verhalen. Termen als why-washing en green-washing staan lijnrecht tegenover meaningful business.

Block afbeelding