Middin: visie verbeelden vanuit de cliënt
Hoe wek je een visie met toch wat abstracte pijlers tot leven, en hoe krijg je die pijlers in de hoofden, harten en handen van medewerkers? In dit geval deden we dat door te werken aan een verhaal dat geheel ontwikkeld werd met en door cliënten.
Doe, durf, leef. Dat is in het kort de visie van Middin. Met elkaar doen ze er alles aan om cliënten zo veel mogelijk te laten deelnemen aan de samenleving. Onder het motto Doe Durf Leef is Middin aanwezig. Dichtbij in de wijk. Ongeacht beperking of leeftijd. En stimuleren ze cliënten te doen wat bij hen past, te durven kiezen en zo hun eigen leven te leven. Maar om dat allemaal voor elkaar te krijgen, moet achter de schermen veel gebeuren. Daartoe werkt Middin met een strategie, die op drie rotsvaste pijlers rust: echt luisteren, het goede doen en goed organiseren.
Eerst gingen we in vier groepsgesprekken op zoek naar hun dromen en wensen, maar ook naar hun angsten en onzekerheden. De cliënten vertelden volop, wij luisterden en registreerden, en steeds wisselende mt-leden luisterden mee. Daarna begon het echte schrijven. In eerste instantie deden wij dat zelf, maar al snel kregen we hulp van een cliënt. En daar werd het verhaal alleen maar beter van. Iedere versie werd voorgelegd aan Middin-ers om te kijken of het nog sterker kon. Zo ontstond de definitieve vorm van het verhaal als dialoog tussen cliënt en begeleider. Langzaam maar zeker veranderde de visie van Middin in een stevige belofte, waarin de pijlers uit de strategie op een heel logische manier aan de orde konden komen.
Ook de lancering van het verhaal was bijzonder. Als aftrap van het leiderschapsprogramma kregen de tachtig aanwezigen het verhaal voorgelezen door een cliënt en een begeleider. Daarna gingen ze in groepjes van tien uiteen en vertelden ze elkaar hun persoonlijke Middin-verhaal over de dilemma’s en uitdagingen, maar ook over successen en overwinningen. Stuk voor stuk eigen verhalen waarin de cliënt centraal stond, en niet langer de interne processen. Dat was niet alleen de afronding van de ontwikkeling van het verhaal, het was de start van het internaliseren van visie en strategie, met behulp van de kracht van verhalen.