-
Vloggers geven een kijkje in de keuken. Daardoor krijgt het publiek meer begrip voor coronamaatregelen.
Communiceren over corona in het ziekenhuis
Leestijd 2 minuten - Crisisspecialist Noud Bex: “Door heftiger emoties bij corona werken ‘gewone’ vragen vaak onvoldoende om bezoekers te motiveren tot gewenst gedrag”.
Pas nadat iemand zich gehoord voelt in zijn emotie, kan een boodschap aankomenJeeves magazine publiceert over gastvrijheid in ziekenhuizen en zorg. Jeeves publiceerde ”Gastvrij communiceren over coronamaatregelen in het ziekenhuis”. Noud Bex geeft daarin advies. “Je kunt niet alleen klinisch communiceren met feiten”, zegt de oprichter van Bex*communicatie. Iedereen ervaart heftiger emoties. “Dit vraagt een andere aanpak om mensen te motiveren tot gewenst gedrag. De bedroefde zoekt troost en ondersteuning, de bezorgde antwoorden op vragen en geruststelling en de boze erkenning. Pas nadat iemand zich gehoord voelt in zijn emotie, kan een boodschap aankomen.”
Crisisspecialist Noud Bex: “Protocollen zijn hiervoor niet zaligmakend. Mensen die in de zorg werken zijn over het algemeen mensenmensen en sensitief. Zij kunnen goed aanvoelen wat een bedroefde of bange bezoeker nodig heeft.” Op de locatie kunnen de gastvrouwen en -heren, vrijwilligers en medewerkers de nuances aanbrengen die aansluiten bij de behoeftes van het individu.
In het artikel zegt senior communicatieadviseur Yvon van den Berg van St. Anna zorggroep dat de vlogs van verplegend personeel begrip van het publiek hebben vergroot. “Diverse medewerkers gaven met hun eigen telefoon een kijkje achter de schermen en wij hielpen bij de montage. Ze gaven beeld bij de dilemma´s waar we voor stonden. Bezoekers begrepen hierdoor waarom ze niet naar het ziekenhuis konden of geen begeleider mee konden nemen. Daarbij ervaarden medewerkers ook trots voor wat zij deden en gaven de beelden ruimte tot verwerking.”
Noud Bex: “Ook al had geen enkel ziekenhuis een passend plan voor deze ongekende pandemie liggen, ieder ziekenhuis heeft de route van proactieve communicatie met daadkracht en zorgvuldigheid en met de nodige empathie gekozen. Verwachtingen managen, communiceren en persoonlijke aandacht is de enige optie in deze situatie.”