Doen we de goede dingen?
Wie gefocust de juiste werkzaamheden aanpakt én bestuurders en managers goed ondersteunt, die doet het werk gewoon beter en waarschijnlijk met meer plezier.
Communicatieprofessionals krijgen vaak zovéél waardering voor uitvoerend werk, dat ze daarin in een mum van tijd verdrinken. Om het vele werk af te krijgen, werken ze over. Omdat de communicatie sowieso veel minder geregisseerd kan worden dan vroeger, neemt de werkdruk ook toe. We moeten andere professionals ondersteunen en coachen in hún communicatie. Om dat vele werk allemaal in balans te krijgen is de vraag “Doen we de goede dingen” een verstandige. Om die te beantwoorden maken wij gebruik van zes fundamentele vragen.
1 Wat zijn de organisatorische ambities en doelen?
2 Hoe kan communicatie bijdragen aan ambities en doelen?
3 Welke randvoorwaarden zijn nodig om succesvol te zijn?
4 Beschikken we over wat nodig is om communicatie succesvol te laten verlopen?
5 Wat is het verschil tussen wat nodig is en de huidige situatie?
6 Waar ligt de ambitie voor de komende jaren, wat willen we daarin bereiken?
Deze wat abstracte vragen kunnen betrekkelijk eenvoudig worden beantwoord samen met de communicatieprofessionals in workshops. Deze werkwijze kan – net als bij een medische check up – problemen aan het licht brengen én inzicht geven in mogelijke oplossingsrichtingen. Wie alleen maar hard werkt en onvoldoende resultaat ziet, die krijgt vanzelf te maken met negatieve energie. Weinig waardering. Wie gefocust de juiste werkzaamheden aanpakt én bestuurders en managers goed ondersteunt, die doet het werk gewoon beter en waarschijnlijk met meer plezier.