E-health moet gewone zorg worden
Hoe kunnen we de patiënt en professional zo goed mogelijk ondersteunen?
E-health moet gewone zorg worden. De vraag is niet: hoe gebruiken we meer ICT in de zorg? De vraag is: hoe kunnen we de patiënt en professional zo goed mogelijk ondersteunen? Bijvoorbeeld door informatie over ziektes en aandoeningen digitaal beschikbaar te maken. Of door toegang tot medische gegevens, waardoor patiënten meer inzicht krijgen in hun eigen zorgproces. Of heel simpel: het kunnen maken van een digitale afspraak.
Johan Krijgsman en Jaco van Duivenboden (beiden Nictiz) geven zes tips hóe E-health gewone zorg kan worden:
1 Wijs patiënten veel meer op de mogelijkheden en laat zien wat mogelijk is;
2 Doe meer onderzoek naar gebruik en effecten van eHealth;
3 Zorgverleners moeten weten wat werkt en wat niet, neem e Health op in zorgrichtlijnen;
4 Sluit beter aan bestaande informatiesystemen van zorgverleners;
5 Doe meer aan opleiding- en nascholing van zorgverleners;.
6 Betrek patiënten altijd direct bij de ontwikkeling van eHealth diensten, zodat deze werkelijk aansluiten bij hun situatie, wensen en behoeften.