Jij bent zelf de dokter
Medische data als aanjager voor een revolutie? Er zijn veel verbeteringen denkbaar.
Niet iedereen wil actieve betrokkenheid bij de eigen gezondheidGeen wonder dat ze patiënten worden genoemd. Wie met gezondheidszorg in een rijk land te maken heeft, kent stugge dokters, eindeloze tests, onbegrijpelijk jargon, stijgende kosten en lange wachttijden. Drie grote Amerikaanse ondernemingen (Amazon, Berkshire Hathaway en JP Morgan Chase) kondigden aan om samen betere en goedkopere zorg te bieden voor hun medewerkers. Een fundamenteel probleem voor patiënten is dat ze kennis missen en geen controle hebben. Toegang tot data kan beiden verbeteren.
Patiënten kunnen online consultaties zoeken waar en wanneer het hen uitkomt. Je kunt zelf bloed analyseren met testen of bacteriën in darmen controleren. Er is een verandering gaande, waarbij de nadruk verschuift van zorgverleners naar patiënten en van artsen naar data. Je kunt nu jouw gezondheid volgen via de smartphone. De mogelijkheden zijn zelfs nog groter als je toegang krijgt tot jouw medische gegevens en die kunt delen met
Medische data als aanjager voor een revolutie?
Er zijn veel verbeteringen denkbaar. Een daarvan is een betere diagnose: iemand die zich zorgen maakt over zijn hart, kan een horloge aanschaffen die te lage of te hoge hartslag meet. Diagnose via apps is steeds minder toekomstmuziek, van hersenschudding tot Parkinson. Onderzoekers kijken zelfs of ze zweet kunnen analyseren op ziektes in plaats van bloed. Sommige onderzoekers denken dat de snelheid waarmee iemand informatie swiped, kan wijzen op het begin van cognitieve problemen.
Het management van complexe ziektes is een tweede voordeel. Diabetes apps kunnen de manier waarop patiënten met de ziekte omgaan veranderen, door voedselinname te controleren of bloedglucolegehalte vast te stellen. Dat kan schade zoals blindheid op termijn voorkomen.
Hoewel er steeds meer data elektronisch zijn, zijn er óók gegevens die machines niet kunnen inlezen. Dat kan vertraging in behandeling tot gevolg hebben of erger. Veel van de 250.000 sterfgevallen in Amerika die elk jaar te wijten zijn aan medische fouten zijn te herleiden tot slecht gecoördineerde zorg. Als je data binnen handbereik hebt, is het denkbaar dat patiënten fouten opmerken. Met gemeenschappelijke standaarden om informatie te delen is verbetering mogelijk. Apple heeft plannen gepresenteerd waarbij ze zorgorganisaties vragen om patiënten toe te staan medische gegevens te downloaden op hun smartphone.
Groeiende mogelijkheden
Naar verwachting groeien de mogelijkheden in de toekomst als gegevens van patiënten (afkomstig van horloges en smartphones) gecombineerd gaan worden. Alphabet, de moedermaatschappij van Google, gebruikt kunstmatige intelligentie om bijvoorbeeld beschadiging van het netvlies vast te stellen. In de toekomst moet het mogelijk worden dat iemand symptomen ingeeft en automatisch een medische diagnose krijgt, bijvoorbeeld gedragskenmerken die wijzen op een depressie. Delen van data maakt het mogelijk om snel lotgenoten te vinden en informatie uit te wisselen hoe zij reageren op een behandeling.
Zoals altijd met nieuwe technologie, zijn er tegenvallers. Schurken zullen apps lanceren die niet werken. Niet iedereen wil actieve betrokkenheid bij de eigen gezondheid. Er zijn genoeg mensen die alles willen overlaten aan de artsen. Dat is prima. Zij kunnen data ter beschikking stellen aan vertrouwde professionals.
Risico's liggen op de loer.
Grotere transparantie kan gezonde mensen stimuleren om geen verzekering te sluiten. Beveiliging is een andere zorg. Hoe meer patiëntgegevens in de cloud worden geanalyseerd of met verschillende bedrijven worden gedeeld, hoe groter de potentiële dreiging van hacking of misbruik. Bijna een kwart van alle datalekken in Amerika zijn in de gezondheidszorg. Strenge straffen kunnen helpen om zorgorganisaties te dwingen volle aandacht te geven aan veiligheid. Het is naïef om te verwachten dat schendingen nooit zullen plaatsvinden.
Zullen de voordelen van het breder beschikbaar maken van data zwaarder wegen dan de risico's? Alles wijst daarop. Veel landen sturen op openbaar maken van medische gegevens, maar weinigen gaan zover als Zweden. Doelstelling is om alle burgers in 2020 elektronische toegang tot hun medische gegevens te geven; meer dan een derde van de Zweden heeft al accounts aangemaakt. Studies tonen aan dat patiënten met toegang tot gegevens een beter begrip van hun ziektes hebben én dat hun behandeling succesvoller is. Proeven in Amerika en Canada hebben niet alleen gelukkiger patiënten opgeleverd, maar ook lagere kosten, omdat er minder vragen werden gesteld.
Dit is een vertaalde bewerking van het artikel Doctor You uit de Economist.