NIMA marketing in de gezondheidszorgprijs
Trots op belevingscampagne
De belevingscampagne ‘Beleef de BUZ!’ is gericht op het bevorderen van de participatie van mensen met een beperking. Bex* en MEE Zuidoost Brabant kregen de NIMA marketing in de gezondheidszorgprijs voor deze campagne. We zijn er trots op. Principes die ten grondslag liggen aan de prijswinnende campagne kunnen zó weer worden toegepast.
1 Gebruik ideeën van cliënten
Basisidee van de campagne is om het publiek zélf te laten ervaren wat het betekent om te leven met een beperking. We hebben creatieve brainstormsessies gehouden met mensen met een beperking. Dat levert waardevolle informatie op.
2 Zorg voor draagvlak
Onze focus lag op de cliënten, maar we hebben ook brainstorms gedaan met medewerkers en managers van MEE. De brainstorm met externe relaties van MEE bleek heel nuttig. Om het draagvlak van de campagne te vergroten hebben we aansprekende ambassadeurs benaderd: van Bekende Nederlanders tot de eerste Nederlandse vrouw met een beperking die in de Playboy stond.
3 Losse ideeën vormen samen een stevig concept
In de brainstorms zijn ideeën verzameld hóe we het publiek kunnen aanspreken. Losse ideeën zijn het cement om een stevig concept te bouwen.
4 Ga naar de doelgroep toe
Centraal in de campagne stond een bus die rondtrok om voorlichting te geven en bewustwording te creëren onder de doelgroep. Er zijn grote publieksevenementen bezocht, zoals de Eindhoven Marathon, Dutch Design Week in Eindhoven en Artimond in Helmond.
5 Maak een multimediale campagne
Onder het motto 'Beleef de BUZ!' is een multimediale belevingscampagne ontwikkeld. Een bezoeker ervaart vanuit het perspectief van iemand met een beperking hoe het is als je een handicap hebt. Verder speelden zij het tips & tricks spel om bewust te worden welke probleemsituaties je tegenkomt. De professionals van MEE bemanden de BUZ en gaven ter plekke informatie en advies.
Er zijn ondersteunende communicatiemiddelen ontwikkeld zoals folders, boomerangkaarten, strippenkaarten, nieuwsbrieven en een website om meer informatie te geven. Door organisatie van prikkelende evenementen en een actief persbeleid werden de BUZ bezoeken een groot succes. De bus is inmiddels al jarenlang in gebruik. Bij nieuwe campagnes zijn de belevingsfilms vernieuwd.