VECOZO: Veilige digitale communicatie in de zorg
VECOZO is hét landelijke knooppunt voor veilige digitale communicatie in de zorg. De organisatie regelt het administratieve berichtenverkeer tussen zorgverzekeraars, zorgkantoren, gemeenten en meer dan 44.000 zorgaanbieders.
Wij ontwikkelen nieuwe diensten vaak eerst in het kleinPer jaar gaat het om maar liefst 2,7 miljard berichten. VECOZO faciliteert het berichtenverkeer op zo’n manier dat alle ketenpartijen in de zorg hun administratieve lasten kunnen verlagen. Zo zijn zorgaanbieders en zorgverzekeraars minder tijd kwijt aan declaraties en machtigingen. Daardoor betalen we als verzekerden uiteindelijk minder premie. Elke euro die wordt bespaard, kan bovendien maximaal worden besteed aan zorg en preventie.
De vraag van VECOZO aan Bex* was duidelijk: we willen een helder corporate communicatieconcept - in woord en beeld - dat onze meerwaarde voor de zorgketen tastbaar maakt. Op de eerste plaats ontbrak een corporate verhaal. Een verhaal waaruit blijkt wat VECOZO doet en waarom dat relevant is voor de zorg. Een verhaal over 200 bevlogen mensen die oprecht trots mogen zijn op de successen die ze samen boeken.
We kozen ervoor een corporate story te schrijven die de ‘WHY’ van VECOZO nadrukkelijk tot leven wekt. Maar we zagen allebei meer kansen om de organisatie beter te positioneren. We ontwikkelden een visuele identiteit (vernieuwing huisstijl en beeldconcept) die aansluit bij de ambitie om als partner nog meer toegevoegde waarde te bieden voor de zorgketen.
Terug naar de corporate story. We gingen op zoek naar de ziel van VECOZO door één-op-één gesprekken met interne en externe stakeholders, een schrijfsessie en een groepsgesprek met medewerkers. We werden prettig verrast door de aanwezige deskundigheid: autonome denkers, gedreven verbeteraars. Een prachtbasis om meer toegevoegde waarde te bieden. Met de combinatie van haar verhaal én verbeteren van beeld - huisstijl en ook website - wil VECOZO beter laten zien wat ze allemaal in huis heeft.
VECOZO-medewerkers zijn prestatiegerichte doeners: “Uiteraard denken wij na over strategie en techniek, maar wij staan het liefst met onze voeten in de modder. Wij bouwen graag aan nieuwe diensten. Met een gezonde dosis lef en vanuit een geloof in onszelf en in de resultaten die wij boeken. Wij ontwikkelen nieuwe diensten vaak eerst in het klein, in samenwerking met een beperkt aantal partijen. Daarna doet de markt haar werk op basis van bewezen resultaten en bouwen wij de diensten in het groot uit.”
Dankzij deze manier van werken biedt VECOZO blijvend de beste oplossing voor administratieve lastenverlichting en kostenbeheersing. Want zeg je digitale administratieve berichtenuitwisseling in de zorg, dan zeg je VECOZO. Er ligt een flink potentieel om zorgverleners verder te ontzorgen en hen te ondersteunen in eigen vernieuwing. VECOZO beschikt over de benodigde kennis en ervaring om over de zorgdomeinen heen te kijken en als strategisch partner slimme keuzes te faciliteren. Dat kan ze nu veel beter naar voren brengen.