Wil jij de ander begrijpen?
Luisteren naar patiënten en collega's levert heel waardevolle informatie op om de organisatie te verbeteren.
Luisteren heeft geen relatie met intellectLuisterexpert Corine Jansen sprak op 13 oktober tijdens Bex*stage 2016. Zij vertelde een indrukwekkend verhaal, hóe luisteren naar patiënten heel waardevolle informatie oplevert om de organisatie te verbeteren.
De meest fundamentele van alle menselijke behoeften is de noodzaak om te begrijpen en te worden begrepen. De beste manier om te begrijpen is om te luisteren.
Het chinese teken voor luisteren is samengesteld uit zes onderdelen. Die onderdelen maken duidelijk dat luisteren niet eenvoudig is. Andersom gesteld: iemand die niet hoort, kan toch luisteren!
Luisteren heeft geen relatie met intellect, wel met empathie.
Deze drie onderdelen van de presentatie van Corine lenen zich er goed voor om in een team te bespreken en teamleden te vragen om suggesties te doen voor verbeteringen.