'Ik ben begonnen als copywriter en conceptdenker. Nu ben ik voornamelijk bezig met strategische uitdagingen en het ontwikkelen van visies.Ik noem mezelf 'oorganisator'. Luisteren is in mijn ogen de meest onderschatte competentie. Dat moet anders. Door doordacht te oorganiseren. Dat is wat ik doe.

+31 (0)6 14 59 72 12




Nationale ombudsman Reinier van Zutphen is een beroepsluisteraar. Als er ergens onvrede over overheidsoptreden opspeelt, is het zijn taak om goed te luisteren en aanbevelingen te doen. Vaker dan hem waarschijnlijk lief is, is de kern van zijn aanbevelingen: beter luisteren naar elkaar. Zullen we beginnen met beter naar hem te luisteren?

Mijn ambitie is om van elke organisatie een ‘oorganisatie’ te maken. Mensen en organisaties kunnen veel beter een effectiever luisteren naar de wereld om hen heen, als ze hun ‘luisteren’ bewust en systematisch inrichten. Als je Googelt op ‘beter luisteren’ stuit je snel op LSD, het ezelsbruggetje voor luisterende managers. Ik heb liever COCAÏNE!



Mijn stelling is dat luisteren een keuze is. Dat is wat anders dan: niet-luisteren is een keuze. Die vlieger gaat niet helemaal op; dat bleek maar weer eens toen ik met dochterlief verplicht naar SOS… Mijn Vakantie is een Hel moest kijken.


De mensen die het weten kunnen, zeggen dat ik een T-shaped professional moet zijn. Oei. Ben ik dat wel? De spiegel vertelt me glashard dat ik verre van in shape ben; eerder iets van een O dan een T. Alleen als ik mijn armen wijd uitspreid en mijn adem inhoud, verschijnt er iets van een T, lettertype Extra Bold. Hoe ziet het er bij jou uit?




Vorige week is mijn schoonvader overleden. Plotseling. In de tuin, bij het opruimen van dode bladeren. Het was een schok, die nog steeds natrilt. Maar na de schok begint ook de reflectie, het terugkijken, duiden en willen snappen. Het besef ook dat communicatie tussen twee culturen altijd moeilijk zal blijven.

De Volkskrant app op m’n telefoontje bracht kort geleden interessant wetenschappelijk nieuws: brainstorms zijn improductief; brainwrites leveren méér en betere ideeën op. We kunnen dus beter schrijven naar elkaar, dan luisteren naar elkaar…

Organisatie ecologie: organisaties laten groeien en bloeien

Moeten we ons zorgen maken over de toekomst voor communicatieprofessionals? Van z’n lang zal ze leven niet! Hoe meer communicatie van ons allemaal is, hoe meer sturing, leiding en vakman/vrouwschap er in de communicatie nodig is. Maar laten we dan wel ophouden om zo verdraaid overdreven servicegericht te zijn.

Met een vakgenoot had ik vandaag een kort gesprekje over werk binnenhalen. Het was maar een half minuutje. Heel kort dus. Het blijft nog steeds malen in mijn hoofd. Terwijl het eigenlijk nergens over gaat: wel of niet opportunist zijn; dat is de vraag. Dat is de hele kwestie.

Een gouden kooi verlamt organisaties




