Geloven-beloven-doen
Bex*communicatie wil werken vanuit de identiteit van een organisatie. En houdt van authentieke organisaties.
Bij een authentieke organisatie overlappen 'geloven, beloven en doen'Elke organisatie heeft zijn eigen, specifieke “DNA”, oftewel kernwaarden: een set van diepgewortelde drijfveren die sturend zijn voor de missie, visie en het handelen van de organisatie. Die kernwaarden vormen als het ware het karakter van de organisatie. De kernwaarden geven aan wat de organisatie gelooft.
Dan zijn er de merkwaarden, die geven aan waar de organisatie voor staat, wat de propositie is, wat de organisatie belooft. Hieronder vallen zaken als de merkenarchitectuur, naamgeving, slogans en campagnes.
En dan zijn er nog de stijlwaarden, die omschrijven hoe de mensen en producten of diensten van die organisatie zich gedragen c.q. wat ze daadwerkelijk doen. Dat uit zich in zaken als ethiek, stijl van leidinggeven, contacten met stakeholders en communicatiemiddelen.
Sterke organisaties zijn succesvol omdat ze hun waarden – in- en extern – krachtig tot uitdrukking brengen. Sterke organisaties geloven, beloven en doen vanuit hun waarden.
De kernwaarden zijn het meest fundamenteel en kennen een lange houdbaarheid. Ze zijn het moeilijkst te veranderen, maar als ze veranderen heeft dat grote impact. Merk- en stijlwaarden zijn eenvoudiger aan te passen, maar hebben minder of weinig impact als ze niet berusten op kernwaarden.
Als organisaties zichzelf willen veranderen, willen ze vaak niet alleen hun structuren veranderen, maar ook hun cultuur. Maar cultuur gaat over de ongeschreven regels van hoe mensen met elkaar omgaan en is meestal niet expliciet en lastig grijpbaar. De kunst is om de cultuur expliciet te maken en de ruimte voor veranderbaarheid op te zoeken. Cultuur vindt zijn oorsprong in de kernwaarden. De kernwaarden zijn dus de aanknopingspunten voor de dynamiek of veranderbaarheid van de cultuur.
Voor een duurzame verandering moeten de merk- en stijlwaarden in lijn zijn met de kernwaarden.
Daar waar de kern-, merk- en stijlwaarden samenvallen, versterken ze elkaar en is er sprake van authenticiteit. Hoe groter de congruentie, hoe sterker de authenticiteit wordt ervaren.