Een leven lang leren in de zorg
Communicatie is belangrijk om een leven lang leren te stimuleren.
Je werkt al een jaar of twintig in de zorg en moet je kennis op peil houden. Ga er maar aan staan! Het actueel houden van kennis en competenties vormt vooral voor middelbaar opgeleide zorgmedewerkers een uitdaging. En dat terwijl het door technologische ontwikkelingen steeds belangrijker wordt om te blijven leren om hun werk goed te blijven doen.
Als organisatie heb je invloed op de motivatie van medewerkers om te leren, blijkt uit resultaten van recent onderzoek, waarbij gebruik werd gemaakt van casussen in de thuiszorg, ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingstehuizen.
Wat betekent dit in de praktijk voor organisaties?
- Voldoe allereerst aan de psychologische basisbehoeften van medewerkers;
- Speel in op de leervoorkeuren van werknemers;
- Creëer een positief en informeel leerklimaat;
- Laat middelbaar opgeleiden leren door praktisch aan de slag gaan, zoals door medewerkers zelf tegen problemen aan te laten lopen en deze op te lossen;
- Maak medewerkers bewust van de noodzaak om te blijven leren om hun werk goed te blijven doen.
Aandacht voor communicatie is dus heel belangrijk om een leven lang leren te stimuleren.
Resultaten zijn verkregen uit de masterscriptie van Jorien Fase, genomineerd voor de SER scriptieprijs.