Bex*summer academy Inspirerende en leerzame workshops * kleine groepen * vakgenoten uit andere organisaties en branches * handige tips en praktische handvatten * Schrijf je hier in!
NL
EN
Crisis lijn (24/7)

PR en Mediabeleid

Sire
Asterisk

Een doodgewone campagne voor een bijzonder thema.

Het reputatieteam van Bex* verzorgde in 2022 als goodwill project de publiciteit rondom een bijzondere SIRE campagne: ‘De dood. Praat erover. Niet eroverheen’. SIRE wilde met deze campagne mensen aansporen om de dood bespreekbaar te maken. Praten over de dood verbetert de kwaliteit van leven. De dood hoort namelijk bij het leven, hoe moeilijk dat ook is. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 54% van de Nederlanders dat niet genoeg heeft gedaan met iemand die er nu niet meer is. Het verdriet is hierdoor groter en het bemoeilijkt de rouw.

Het PR-doel dat we meekregen vanuit SIRE

“Breng de campagne onder de aandacht via PR met als doel het gesprek over de dood op gang te brengen. We willen minimaal 50 publicaties in toonaangevende nieuwsmedia. Hiermee willen we bereiken dat bij een tweede meting +5% mensen is gaan praten over de dood.”

Aanpak

Een belangrijk strategisch uitgangspunt voor de PR campagne was dat we alle media een eigen verhaal gaven. Om dat te realiseren, verzamelden we alle cijfers uit het onderzoek dat de basis vormde voor deze campagne. Met de feiten en cijfers legden we accenten waarmee we de boodschap specifiek konden maken voor het publiek van iedere mediapartij. Daarnaast hadden we een breed scala aan experts ter beschikking die met hun testimonials verhalen kleur gaven aan de cijfers. De meeste journalisten maakten daar gebruik van. Zo maakte het jeugdjournaal een item over kinderen in een klas die met elkaar spraken over hun ervaringen rondom (praten over) de dood. 

Aandacht over een langere periode

We richtten de PR campagne zo in dat we de aandacht van het publiek vast konden houden tijdens de gehele looptijd van de campagne: van februari tot en met mei 2022. Dit deden we door de PR aanpak op te delen in fases. We begonnen op 8 februari 2022 met de aankondiging van de campagne in de nieuwsmedia, door de boodschap eerst te verspreiden aan de hand van feiten en cijfers. Dit resulteerde in een media-explosie. In de tweede fase, in april, gingen BN’ers in gesprek met een dierbare. Deze video's boden mensen inspiratie om daadwerkelijk zelf het gesprek aan te gaan over de dood. Zelfs lang na het aflopen van de campagneperiode verschenen er nog artikelen over dit onderwerp.

Resultaten

Onze aanpak was succesvol. Het onderwerp bleek een bron van inspiratie voor veel journalisten: van landelijke nieuwszenders tot online publicaties en van radioprogramma's tot magazines. Ook op social media werd de SIRE campagne veel gedeeld. We bereikten 77.266.456 mensen met onze boodschap, realiseerden 72 radio- en tv-items, 225 online publicaties en 179 offline nieuwsitems.

Daarnaast bleek uit de 1-meting dat 31% meer mensen over de dood zijn gaan praten met een dierbare.

Sire campagne
476

Publicaties

77.266.456

Bereik

€2.338.121

Mediawaarde

European Excellence Award

Vanwege deze waanzinnige PR resultaten heeft Bex* de European Excellence Awards in de categorie "Benelux & France" gewonnen!

Herman de Jager

De award hebben we opgedragen aan Herman de Jager, vader van (ex-)collega Yvette de Jager. Zij was verantwoordelijk voor deze opdracht: “In Juni 2021 heb ik veel te vroeg afscheid genomen van mijn vader. Ondanks het enorme verdriet was het een afscheid met een gouden randje. Dat kwam door mijn vader zelf: hij wist boven zichzelf uit te stijgen en échte gesprekken aan te gaan. Hij maakte het mogelijk dat we met elkaar durfden te praten over zijn dood. Daarom vond, en vind, ik deze campagne van SIRE zo belangrijk. Ik gun het iedereen om, als het ooit ervan komt, afscheid te kunnen nemen zoals ik afscheid heb genomen van mijn vader. Deze ervaring heb ik mee kunnen nemen in het overdragen van het belang van het onderwerp bij journalisten, waarmee ik veel journalisten heb weten te inspireren. Heel bijzonder dat Bex* de award daarom aan mijn vader heeft opgedragen!”

Meer weten?
Meer weten?

Neem vrijblijvend contact met ons op. 

Asterisk
Vragen?

+31 (0)40 294 52 52
info@bexcommunicatie.nl

Piuslaan 70a
5614 CM  Eindhoven

Crisisondersteuning

Voor direct contact met een van onze crisisexperts. Ook buiten kantoortijden.

+31 (0)88 505 90 01  (24/7)