Bex*summer academy Inspirerende en leerzame workshops * kleine groepen * vakgenoten uit andere organisaties en branches * handige tips en praktische handvatten * Schrijf je hier in!
NL
EN
Crisis lijn (24/7)

Verander­communicatie

Philips
Asterisk

Succesvol veranderen

Philips Healthcare gebruikt het Product Creatie Proces (PCP) om de productiviteit en efficiëntie te verbeteren. Het programma - Best in Class PCP - heeft als ultiem doel dat Philips haar markleiderschap behoudt.

Vraag aan Bex*

Organisatieadviesbureau Arthur d’Little adviseert Philips om op zeven fronten zaken te veranderen dit doel te bereiken. Deze zeven fronten variëren van een nieuwe organisatiestructuur tot het opzetten van een meetstuursysteem en het aanpassen van de cultuur. Bex* werd om advies gevraagd om deze verandering succesvol vorm te geven en de communicatie naar alle stakeholders te verzorgen.

Strategie

We zorgden ervoor dat alle MT-leden en leden van de werkgroepen begrijpen hoe veranderingen succesvol verlopen en wat hun rol is in dit succes. We ‘agendeerden’ succesvol veranderen, bespraken succesfactoren, valkuilen en aandachtsgebieden. We investeerden in de communicatiekracht van deze stakeholders, de ambassadeurs van het programma en leerden hen storytelling.

We introduceerden interventies die goed passen bij dit type verandering. Zo namen we afscheid van standaard zeepkistsessies met lage opkomsten en introduceerden we drukbezochte energiegevende interactieve markten, genaamd Red Carpet Galleries. Philips-medewerkers laten zich hier voorlichten over voortgang, resultaten en volgende stappen van projecten. En we zien een verschuiving van projectleden. Zij geven updates naar bestaande organisaties die presenteren wat zij met oplossingen uit het project doen.

Bex* zorgt voor filmpjes en flyers over projecten en organiseert de Red Carpet Galleries. Hierdoor wordt intern veel meer gecommuniceerd over PCP-verbeterprojecten.

We introduceerden role models: medewerkers die qua houding en gedrag laten zien dat ze in de nieuwe stijl werken, worden erkend en beloond. 

Na twee jaar is het programma afgerond. De efficiencyslag is gemaakt. Bex* adviseert over hoe dit te borgen en vooral over hoe door te pakken. Onder leiding van het Multifunctional Communication Team van Philips, zetten wij het PCP Improvement Platform op. We introduceren het ‘Superhero’ thema bij het afsluiten van het programma en de doorkijk naar continue verbetering.  Alle verbeterprojecten kunnen via dit platform gedeeld worden met collega’s.

Resultaten
  • Projecten worden efficiënter geleid en de voorspelbaarheid en time-to-market is vergroot. Medewerkers geven aan dat de cultuur transparanter is en dat ze profijt hebben van de nieuwe organisatiestructuur.
  • Continue verbetering staat hoog op de agenda bij de medewerkers.
  • Best practices worden naar collega’s gebracht.
Meer weten?
Meer weten?

Wil je dat de verandering in jouw organisatie succesvol wordt? Neem vrijblijvend contact met ons op voor advies. 

Asterisk
Vragen?

+31 (0)40 294 52 52
info@bexcommunicatie.nl

Piuslaan 70a
5614 CM  Eindhoven

Crisisondersteuning

Voor direct contact met een van onze crisisexperts. Ook buiten kantoortijden.

+31 (0)88 505 90 01  (24/7)